Mår ännu sämre då jag ser såren
Hej, jag har ett problem jag har i ungefär 1 månad skadat mig själv med djupa sår i handleden med hjälp av en sax och grejen är den att jag mår ännu dåligare när jag ser dom djupa såren i handleden och jag undrar om det finns ett annat sätt att dämpa ångest med som man inte kan se efter och jag vill inte att mina föräldrar ska se ärren heller och det funkar inte med att trycka en isbit mot handleden.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du ställer verkligen en mycket klok fråga i ditt brev hit och det är nog en fråga som många andra också funderar över, nämligen hur man kan dämpa ångesten utan att fysiskt skada sig själv.
Det är ju tyvärr en väldigt kortvarig lösning att självskada sig då man har ångest och du har redan upplevt att det genast ställer till nya problem. Ärren är ju tyvärr kvar och kan i sin tur ge upphov till ytterligare ångest. Det är därför mycket bättre att leta efter andra lösningar, precis som du också gör genom att skriva hit till BUP.se.
Jag tänker att du skulle behöva hjälp med vad som gör att du får en så stark ångest så att du inte står ut om du inte skadar dig själv.
Du har självskadat dig i ungefär en månad och jag undrar om något särskilt hände då? Har du utsatts för några särskilda påfrestningar under den senaste tiden?
Jag tror att du skulle vara hjälpt av samtal med någon klok vuxen för att försöka komma underfund med vad som ligger bakom ångesten, för att minska den på sikt.
Din direkta fråga är sedan vad annat du kan göra när ångesten väl slår till, när du vill undvika självskadandet. Det finns mycket du kan pröva för att se vad som passar just dig. Det gäller att försöka styra impulserna och tankarna åt annat håll om det är möjligt.
Du kan kanske ta ett varmt bad, ringa en kamrat, gå ut på promenad, lyssna på musik. Se till att du inte är ensam, eller pröva att stå ut trots ångesten en liten stund längre än du trodde var möjligt.
Jag tycker det är viktigt att du får ordentligt stöd och hjälp för att komma ifrån självskadandet så fort som möjligt, eftersom det kan vara svårare för dig att bli av med det ju längre du håller på.
Det bästa vore om du kunde prata med dina föräldrar om det, eftersom du är så ung. Du både behöver och har rätt till stöd och hjälp från dina föräldrar, nu när du har det kämpigt. Dina föräldrar skulle sedan kunna ringa närmaste BUP-mottagning för att be om en tid där.
Du kan också gå in på nätet Shedo för att få stöd och information.
Du kan söka dig till Ungdomsmottagningen, Umo, i din kommun eller till skolkuratorn på din skola.
Dröj inte med att försöka hitta den hjälp som passar just dig. Den är du värd!