Känner mig värdelös och ful varje dag
Hej. Jag är en 18-årig tjej och har sen i november-december år 2014 mått ganska dåligt, psykiskt. Jag har svårt att sätta ord på känslor men jag vet att jag mår väldigt dåligt, jag har ångest varje dag och jag känner mig värdelös och ful varje dag. Jag har vänner och familj, men det finns ingen jag vågar öppna mig för för jag är så rädd för vad dom ska säga och reagera. Jag har själv testat mig själv på depression, ångest och det visar sig att jag har en måttlig depression och har stor ångestnivå. Jag har skärt mig, tyckt att jag är värdelös och ful och att jag inte förtjänar någon. Allt börja sen jag börja gymnasiet och jag går sista året. Jag har känt mig ensam, udda, att ingen vill vara med mig, för oftast är jag det. Jag har bara en kompis i min klass och jag får en sån ångest och nedvärderande tankar när hen inte är där. Flera gånger har det hänt att jag har brutit ihop i skolan för att jag har en sån ångest och att jag har så mycket självhat mot mig själv. Det kan hända att jag har haft mycket självmordstankar och hänt ett antal gånger att jag har försökt men inte vågat. Jag har varit till kurator på skolan och jag har varit hos en psykolog men inte funkat. Genom att jag har mått som jag har mått så har det utvecklats till att jag har fått magsår och mår illa hela tiden. Jag fick medicin för det, det kändes bra när jag hade tagit det ett tag, men efter någon månad efter jag hade slutat med medicien så kände jag illamåendet komma tillbaka och därmed ångest över det mesta. Jag vet inte, men jag är så trött på att må såhär dåligt varje dag och jag vet inte vad jag ska göra. Hur ska jag göra?
Frustrerad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är lätt att förstå att du är trött på att må så dåligt som du gör och har gjort ganska länge. Det låter som om de känslor du har av att vara ensam och udda i skolan (tillsammans med alla obarmhärtigt nedvärderande tankar du har om dig själv) skapar så stark ångest och självhat att du nästan inte kan klara av det.
Om du kunde vara mindre fördömande mot dig själv skulle du förmodligen må bättre och antagligen skulle det bli lättare för dig både att träffa andra - men också att vara ensam. Jag tror du kan få mycket bra hjälp för de problem du beskriver.
Det är synd att du inte vågar berätta lite om dig själv för din familj och vänner. För dels är det alltid bra att kunna prata med någon om hur du mår, men också kan det vara bra att få höra att andra inte tycker du är så värdelös, som du själv kan tycka.
Jag tycker också att du ska ta kontakt med en läkare angående ditt illamående. Kanske ska du medicinera igen? Du kan ta kontakt med en vanlig vårdcentral.
För de problem du beskrivit kan du söka hjälp på en vuxenpsykiatrisk mottagning eller en ungdomsmottagning. Eftersom du fyllt 18 år är du för gammal för BUP.
Om du igen får starka självmordsönskningar är det bra att ta kontakt med Mind-självmordsupplysningen.
Lycka till!