Vill prata med någon
Hej BUP! Jag har ett problem. Jag mår inte alltid sådär jättebra, jag känner mig väldigt ensam och att jag inte har någon att prata med. Jag gråter nästan varje kväll och så. Jag vill prata med en kurator eller något sånt men jag vågar inte. Jag vågar inte heller prata med mina föräldrar. Alla proven i skolan gör allt ännu värre. Det blir för mycket stress. Jag tror att för att jag ska må bättre så måste jag bara ha någon som bryr sig om mig eller prata med någon, som en kurator t.ex. Men jag vågar inte ta det steget, vad ska man göra då?
K

BUP svarar:
Hej K!
Det är jobbigt att, som du, inte må bra, känna sig ensam, stressad och vara ledsen. Det brukar lätta när man får prata med någon. Du har säkert rätt i att du skulle må bättre av det. Och du behöver göra det med någon som bryr sig och som du har förtroende för.
Jag undrar hur det kommer sig att du inte vågar prata med dina föräldrar? De allra flesta föräldrar bryr sig om sina barn och vill hjälpa dom så mycket de kan.
Men många ungdomar är oroliga för hur föräldrarna kommer reagera när de får veta att man mår dåligt. Kanske blir dom blir besvikna och jätteledsna. Ibland kan man till och med tro att dom skulle bli arga. Eller att dom skulle prata med andra som man inte vill ska få veta något. Då blir det lätt så att man drar sig för att berätta - och en sån hemlighet gör att man känner sig ännu mera tyngd.
Jag vet inte hur du har det med dina föräldrar, men de är de viktigaste personer som behöver veta hur du mår. Det första viktiga för dig är att hitta ett sätt att närma sig dom - ett sätt som inte känns för svårt och som kan öppna vägen för att du kan må bättre.
Du tänker också på kurator och det är också ett bra sätt. Dom är vana vid ungdomar som inte mår bra och brukar vara bra att prata med. Ibland kan det räcka, men om det inte gör det så kan kuratorn hjälpa till med hur du skulle behöva fortsätta.
Det finns en kurator i varje skola. De är oftast inte där jämt, men man kan bestämma en tid för att prata. Man behöver inte berätta vad man vill prata om förrän man sitter tillsammans med kuratorn.
Om du tycker det känns för svårt, så kan du börja med att t.ex. chatta med BRIS eller prata i telefon med någon vuxen där. Då är du alldeles anonym, och många tycker att det blir lättare att berätta om hur man mår då.
Du har också Ungdomsmottagningen där du bor. Där tar man emot för besök och samtal. Det är gratis och föräldrarna behöver inte veta att man har kontakt.
Nu har jag skrivit om några sätt att börja tala om hur man känner sig. Jag hoppas du kan använda dig av något av dom för att börja ”träna” på att berätta hur du mår.
Jättebra att du började med Frågelådan på BUP!