Kommer inte klara gymnasiet
Jag kommer inte klara gymnasiet. Jag har precis börjat men känner redan att jag inte kommer palla.  Har så mycket ångest att jag inte kunnat gå utanför mitt hus på mer än en vecka. Min ångestdämpande hjälper inte. Jag  har hamnat så mycket efter i skolan och jag vet att jag inte kommer fixa att jobba ikapp. Jag passar inte in och alla i min skola avskyr mig. Jag har försökt byta men det är bara värre på den skolan som var den ända jag kan tänka mig byta till. Jag vet inte vad jag ska göra orkar inte kämpa lägre.
förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Det måste vara jättekämpigt att börja gymnasiet och ny skola och redan känna att du inte klarar det alls. Allt verkar helt nattsvart för dig och du har fått en så hemsk ångest att du inte går ut.
Jag vet inte hur mycket hjälp du får av skolhälsovården och av dina föräldrar, eller från annat håll. När livet känns så jobbigt som det gör för dig nu så är det säkert att du behöver mycket stöd från vuxna omkring på olika sätt.
Jag tycker du ska träffa skolkuratorn omgående för att diskutera igenom hela din skolsituation. Hen kan hjälpa dig så att du inte behöver känna att du redan ligger hopplöst efter i skolan och inte kan klara gymnasiet.
Hen ska också kunna hjälpa dig så att du inte behöver känna att alla i skolan avskyr dig. Så ska ingen behöva känna!
Det är många som upplever det som jättekämpigt att börja gymnasiet med alla nya krav och helt ny skola. Det är många förändringar på en gång och det känns ibland övermäktigt.
Kan du få något stöd hemma i den situationen? Eller finns det någon annan vuxen person som du kan anförtro dig åt? Du äter ångestdämpande medicin - innebär det att du har kontakt med BUP och kan få stöd där?
Först och främst tycker jag att du tar kontakt med skolkuratorn för att få hjälp med skolgången. Ta den kontakten med en gång, dröj inte!
Ingen kan kämpa ensam och nu behöver du hjälp och den har du rätt att få!