Tror jag har ADHD, vad ska jag göra?
Hej! Jag är 17 år gammal kille som går första året på gymnasiet. Jag tror att jag har ADHD eller ADD. Anledningarna till att jag tror detta är för att jag har väldigt svårt att koncentrera mig samt glömmer alla möjliga saker. Jag ligger efter i skolan då jag har svårigheter att börja / avsluta saker, jag förtränger ofta läxor speciellt om de är "större" ( kräver mer tid ).
Jag börjar lätt dagdrömma och eller bli distraherad av minsta lilla ljud. t.ex under en svenska skrivning så kan jag kolla ut ur fönstret och börja tänka på alla möjliga saker, för att sedan 30 minuter senare komma på att jag sitter vid ett prov.
Jag har alltid känt att det är något som är annorlunda och när jag började läsa om ADHD så känns det som om jag läser om mig själv.
Min syster är även bipolär, vilket ökar mina misstankar om ADHD då jag läste någonstans om att det är ca 60% chans att "ärva" ADHD.
Undrar även om jag borde söka upp psykolog eller vad jag borde göra.
Väldigt tacksam för svar :)
Viktor

BUP svarar:
Hej Viktor och tack för ditt brev!
Du misstänker att du har ADHD eller ADD.  Du har läst på och du känner igen dig i beskrivningarna. Så kan det vara.
Men problemet med att läsa om diagnoser på nätet är att man kan känna igen sig i ett antal diagnoser eftersom en hel del symtom i de olika diagnoserna överlappar varandra. Det krävs en ordentlig utredning för att fastställa den typen av funktionsnedsättningar som du nämner.
Om du upplever de svårigheter du beskriver då tycker jag att du  i första hand ska tala med dina föräldrar, men du kan även höra med din lärare vad hon/han tycker. Har man ADHD/ADD brukar det märkas rätt så bra i skolan. Och om man bestämmer att göra en utredning då inhämtar man i alla fall alltid skolans bedömning av olika frågor i samband med koncentration och inlärning.
Förutom att jag tycker att du först ska tala med dina föräldrar, så är det bäst att du vänder dig till skolhälsovården som också kan skriva remiss till läkarmottagningen där en sådan utredning görs.
Angående din systers diagnos vill jag bara säga att det finns ett visst statistiskt stöd för att vissa sårbarheter samtidigt förekommer i en familj, men statistik säger ingenting om individer. Så man kan inte veta hur det är just för er.
Men som sagt, sök hjälp för att klargöra vad det just i ditt fall handlar om.
Lycka till!