Står kvar utan ord
Hej!
Jag har alltid varit otroligt blyg runt folk, vare sig det är främlingar, släkt eller vänner. När jag började gymnasiet blev detta ett ordentligt problem för mig och det första halvåret fanns det allt för många dagar då jag inte pratade med en enda person, inte ens ett "hej". Nu är jag 18 och situationen ser lite bättre ut, det är inte min förtjänst alls, utan andra som gjort/gör enorma ansträngningar att prata med mig, så jag är orolig för hur det ska bli sedan efter studenten.
Jag är aldrig den som initierar en konversationer eller hittar på ett nytt samtalsämne. Lite för många samtal går mest bara ut på att någon frågar mig frågor och jag ger tråkiga svar och kommer ibland ihåg att ställa frågan tillbaka. Jag är rädd för att inte bli hörd och behöva upprepa mig eller inte bli förstådd och behöva förklara mig. Jag är rädd för att verka som att jag försöker för mycket, för att verka inkompetent eller efter. Detta gör att min hjärna sorterar bort alla mina tankar på möjliga saker att bidra med till konversationen för de är inte bra nog. Och jag står kvar utan ord.
De senaste sex åren har jag räckt upp handen för att svara på en fråga en enda gång. Förra veckan åt jag lunch med en kompis och vi satt vid någon som jag inte kände alls, så jag sa inte ett ord under hela den lunchen. Jag frågar ytterst sällan om någon vill hitta på något (inte mer än fem gånger per år), och när någon annan frågar är jag alltid en aning fundersam på om hon bara gjorde det för att vara snäll eller för att det krävs en extra person till aktiviteten. Känner mig underlägsen i enkla konversationer med folk jag inte känner så bra, eller som att de gör mig en stor tjänst när de frågar vad jag ska göra i helgen eller säger att jag har en fin tröja. Om vi är fler än två i ett samtal blir jag den som lyssnar, svarar på direkta frågor så snabbt som möjligt men låter dem annars vara för sig själva- även om vi är bra vänner och jag är precis bredvid.
Men det har varit ännu värre- De senaste åren har jag försökt lära mig att inte svara "Vet inte" på varje fråga direkt riktad till mig. Jag har inte mer problem än en normal person med redovisningar eller att läsa högt ur en bok. Jag säger inte längre nej direkt till inbjudningar till olika saker. Jag har börjat säga hej eller hejdå lite mer än förut. Jag är väl långt från helt socialt funktionerande men jag vet inte om det kan klassas som social fobi eller så.
Jag vet i alla fall inte vad jag ska göra åt det, för det internetforum föreslår är saker jag är så obekväm med att göra att jag inte ens överväger det. Vet inte vem jag skulle prata med om det eftersom att jag inte vet hur jag ska sätta ord på det eller hur allvarliga problem det egentligen är. Mina föräldrar kommer troligtvis ge förslag liknande de på internet, "jamen gå bara och fråga, det är väl inte så svårt". Och skulle bara känna mig fånig om jag pratade om det med någon kompis. Jag anförtror mig inte direkt till någon, delar ju knappt med mig om vilka tv-serier jag gillar. Att gå till en kurator eller så är nog inte heller ett bra alternativ, det är väl inte så allvarlig och jag vill inte slösa med dens tid eller så- vet inte vad jag skulle säga ens om jag gick dit.
Vet knappt vad min fråga är men jag skulle verkligen uppskatta att få lite hjälp, tack.
Alma

BUP svarar:
Hej Alma!
Vad fint att du har personer runt omkring dig som har kunnat göra så att du känner att det blivit lite bättre med dina sociala bekymmer. Men jag tror inte att det bara handlar om omgivningens goda vilja, utan även om saker du uppmärksammat och försökt förändra. Du beskriver flera saker du tränar på att klara av. Det är starkt av dig och väl värt att creddas. För så fungerar det med den typen av oro som du beskriver. Oron som väcks i sociala situationer, din osäkerhet, de tankar som säger åt dig att du riskerar att verka "fel" och kroppen som signalerar nervositet och oro. Då handlar det om att försöka förstå oron, i vilka situationer den kommer, hur du agerar och vilka tankar som väcks. I det jobbet tycker jag att du har kommit långt och du har en stor förståelse och kunskap om hur det blir för dig. Den hjälper dig på vägen och gör att du har kunnat börja utmana oron och träna in nya sätt för att våga mer i sociala situationer.
Att vara rädd för sociala situationer är vanligt. Att hålla föredrag i skola eller på jobb hamnar ofta högt upp på listor över de saker som vi människor tycker är absolut jobbigast att genomföra. Det är ofta förenat med höga ångestpåslag och skulle vi kunna välja bort det så skulle vi gärna göra det. Många kan som sagt känna igen sig i detta. Men det finns även de som i stort sett alla sociala situationer upplever oro eller stress och som lider av de svårigheter som det ger. Jag tänker att det låter som att du tillhör den senare gruppen. Då finns det faktiskt bra hjälp att få. Det handlar inte om att slösa någon kurators tid, utan att se om det går att få hjälp till att fungera bättre socialt och hantera den stress och oro som dessa situationer i nuläget medför.
Du har kämpat på länge utan professionellt stöd. Jag tror att du skulle kunna vara hjälpt av att få det. Du skriver att du fyllt 18 år och det gör att du inte längre tillhör BUP. Jag skulle rekommendera dig att läsa på om social fobi och se vad du känner igen dig i. Jag bifogar lite information. Men även att vända dig till skolans kurator, din vårdcentral eller ungdomsmottagning med dina bekymmer. Det brukar inte kännas som en så enkel lösning, utifrån att det ligger i sakens natur att känna osäkerhet i nya kontakter. Så fundera över om det är någon du skulle vilja ta stöd av (förälder, kompis, annan?). Vi som arbetar med unga som uttrycker sådana här bekymmer är ju även införstådda med vilka svårigheter det kan innebära och vana vid att bemöta detta och underlätta med frågor m.m. Men du behöver känna att du vill ha hjälp och kunna formulera dig precis som du gjort i ditt mejl hit kring de sociala svårigheter du upplever. Gör det!