Brukar skrika mycket och slåss
Hej! Jag får oftast utbrott men det är bara hemma och inte i skolan. Jag brukar skrika mycket och slåss. Jag har svårt med att koncentrera mig i skolan och varje gång ja bråkar med mina föräldrar eller syskon så säger dom att jag har adhd. En gång bråkade jag med typ hela min familj och ja grät och grät och skrev så jag nästan höll på att spy. Jag har haft självmordstankar i över ett år nu och det är ganska onormalt för min ålder. I skolan så får jag inte  utbrott men det är bara lite på rasterna när jag bråkar med nån så vill jag ju bara slå den personen men nä.
Japp hon dära dampiga

BUP svarar:
Hej,
Vilken jobbig situation du beskriver, du får utbrott och har svårt att koncentrera dig. Dina föräldrar säger att du har adhd, tror du det själv? Såna tankar är svåra och oroande, man mår så klart dåligt av det. Självmordstankar ska man inte behöva ha, du behöver ju veta hur det ligger till med svårigheterna. Men du kan också stoppa dig själv, det gör du i skolan och det är jättebra.
Tror dina föräldrar verkligen att du har adhd så behöver ni ju ta reda på om det verkligen är så. För om man har adhd så kan man göra mycket för att klara sig bättre. Om du har uppmärksamhetssvårigheter, som adhd betyder, så brukar det visa sig i skolarbetet. Så i första hand behöver ni prata med din lärare och kanske skolsköterskan. Om dom tycker att du har såna svårigheter så ska ni ha kontakt med skolpsykologen som kan hjälpa er vidare. Om man verkligen har adhd så är det är en lång process innan man kan få klarhet i det eftersom det finns mycket att reda ut innnan man vet om svårigheterna beror på något annat.
Men det inte alls säkert att dina svårigheter handlar om adhd, det kan ju ligga annat bakom. Hur som helst så är det viktigt att förstå mer om varför du hamnar i såna besvärliga situationer. Det är jätteviktigt att du pratar med dina föräldrar om vad dom menar när dom säger att du har adhd. Det är bäst att tala med dom när det är lugnt och ni inte har något bråk i gång. Dom behöver också få veta att du mår dåligt och inte vill ha det såhär. Om du tycker det är svårt att prata med föräldrarna om det här så tycker jag du ska visa dom ditt brev och mitt svar.
”Damp” är en diagnos som betyder bl.a. att man också har svårt att röra sig och upptäcka saker omkring sig, så det är inte många likheter med adhd. Men uttrycket används ofta av de som inte vet vad diagnosen betyder.
Lycka till!