Rädd och ARG - vad är det för fel?
Jag vet inte vad det är för fel på mig. I typ en månad nu så har jag varit arg och ledsen hela tiden. Det var inte så förut, men nu blir jag arg på nästan allt. Jag blir arg på min säng när jag inte kan bädda den, så jag drar ur alla lakan och slänger dem på golvet. Jag blir arg på folk på internet om de svarar fel på någon fråga jag ställt, så då kallar jag dem för otrevliga saker. Jag blir arg på mina föräldrar, min bror, folk som är långsamma på att gå in i hissen, ALLT. Och jag blir så arg att det känns som att jag sprängs. Jag sparkar hårt flera gånger mot hissdörren, skriker på mina föräldrar och är jätteotrevlig. Det var inte såhär förut, jag har varit kompisstödjare och haft en massa kompisar och nästan haft problem med att bli arg överhuvudtaget, alltså att jag skulle ha behövt bli arg men inte blev det.
Förut har jag haft väldigt mycket problem och blivit utsatt för hemska saker som jag inte ville. Men då var jag inte såhär arg och ledsen, då var jag gladare än vad jag är nu. Nu när det inte är något problem med sånt längre, NU är jag arg och ledsen. Varför är det så? Finns det ens någon koppling?
Jag vill inte vara såhär. Jag trodde jag skulle må bra snart, att jag inte skulle behöva fortsätta till vuxenpsykiatrin (är 18 om 7månader) men nu känns det inte alls som det. Det gör mig jätteledsen, allt känns helt hopplöst. Jag vill inte vara såhär, jag vill inte att det ska hända jobbiga saker igen heller. Det känns som att allt kommer gå tillbaka nu.
rädd och jättearg

BUP svarar:
Hej!
Ibland kan det bli så att man reagerar på saker som har hänt långt efteråt och då kan det komma i form av känslor som överväldigar en och som man inte riktigt vet var de kommer ifrån.
Du beskriver att du förut haft svårt att visa ilska även när det varit befogat och sedan blivit utsatt för hemska saker och inte riktigt reagerat då (med till exempel ilska och sorg). Det gör att jag tror att det som händer dig nu har samband med det du varit utsatt för.
Kanske att du när det hände bara "stängde av" dina känslor för att överhuvudtaget stå ut men att det nu - när det gått ett tag - inte går att hålla alla känslor borta längre?
Ilska hör ibland väldigt nära ihop med känslor av maktlöshet och ledsenhet. Kan det vara så för dig?
Jag tänker att det inte är så att allt kommer att "gå tillbaka" nu, utan snarare att det här är en möjlighet att få hjälp att gå igenom det som hände och vad du kände (och känner). Kanske behöver du se din ilska som en signal till dig att du har känslor och tankar som du behöver hjälp med att sortera i?
Jag tänker att du kan söka till "Unga-vuxna mottagning" om det finns där du  bor, eller till en Ungdomsmottagning.
Ta hjälp, för ilska är bra att kunna plocka fram när man behöver men kan ställa till det för en om man inte har någon kontroll och inte är van vid att bli arg.
Vänta inte - det är inte en tillbakagång utan en möjlighet.