Känner mig oxå värdelös, att jag inte borde leva, dum och ful
Hej de känns som ni är de ända jag prata till nu. Det jag tror jag lider av är panikattacker eller panikångest och deprisson. Dom sakerna som gör att jag känner så här är att jag tänker om de ska bli krig, att jag ska dö och de om flykningarnar som alla medier snackar om. Jag känner mig oxå värdelös, att jag inte borde leva, dum,ful. Tänker om jag rns kommer få jobb, nån bostad eller så.
när jag har berättat för mina föräldrar om de här så har min mamma sagt att jag är bara en drama queen men min pappa försöker hjälpa men han kan ibland bli lite negativ när de handlar om flykting saken.
Anna

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du kan prata med dina föräldrar om dina problem. Människor som inte själva upplevt panikångest har ofta väldigt svårt att föreställa sig hur mycket ångest och hur rädd man kan bli och därför har de ofta lite svårt att förstå. Hoppas ändå att det hjälper att du pratar med dem.
Du tänker också att du är deprimerad. Du tänker att du inte borde leva och att du är dum och ful. Nu tänker jag så här: att du är nog varken dum eller ful. Du är det i dina ögon men inte i alla andras.
Och du tycker att du inte borde leva, men alla andra tycker antagligen att du borde leva.
Det är dina tankar om dig själv. Och tankar kan man ändra - också tankar man har om sig själv. De tankar du har om dig själv är ingen absolut sanning, utan något som vuxit fram under din levnad. Du har antagligen inte alltid tänkt så, utan saker har kanske hänt i ditt liv som fått dig att dra vissa slutsatser om dig själv.
Men det kan ifrågasättas. Och det är bra att prata om dessa tankar för då kan du bättre förstå varför du tänker så om dig själv och du kan börja tänka annorlunda. Bra tankar om dig själv. Jag tror det är väldigt plågsamt att tänka som du gör.
Därför tycker jag att du ska söka hjälp antingen på en BUP- mottagning eller en ungdomsmottagning.
Lycka till!