Var kan jag få hjälp med bråken med pappa?
Hej, sedan 2 års tillbaka skilde mina föräldrar sig. Min pappa är förlovad med en ny flickvän som bor i centrala Stockholm. Hans ny flickvän kan jag ha ett samtal med, utan problem. Vi bor lite trångt inpå varandra. Jag själv har ett väldigt litet rum, där jag sover. När jag är där så kan jag inte riktigt koppla av, vet inte varför? Jag har inget emot min pappas flickvän eller så, men jag känner inte riktigt henne och vill inte att hon ska leva med henne. Så tätt inpå varandra. Hon jobbar en del, har någon slags av irrigations problem eller liknade.Hon har bland annat astma, och tar lite tabletter för medicin. Jag visste inte att hon tog tabletter för något som hon antagligen har. (kan vara mineraler, t.ex mineralbrist).
Vet inte vad jag ska göra, har haft bråkat med mina pappa lite grann. Vi bråkar om t.ex. hur man är hemma, tider och mm. Våra bråk brukar inte leda någon stans. Mina pappa har prata med mig om att vi tillsammans ska gå till någon att prata om våra problem.
Jag har förövrigt två syskon, som båda har sämre relation våran pappa. Var kan jag söka hjälp om att prata om mitt pappa problem?
Gustav

BUP svarar:
Hej Gustav!
Tack för ditt brev! Det är väldigt vanligt att det blir svårigheter när föräldrar separerar och flyttar ihop med nya partners. Det är ju någon eller båda av dina föräldrar som valt att separera och din pappa som valt den nya partnern.
De här stora förändringarna får du och dina syskon bara anpassa er efter. Ni syskon har ju inte kunnat välja utifrån hur det känns för er.
Bråken du har med din pappa låter i och för sig som ganska vanliga tonårsbråk, men det är möjligt att de blir extra starka genom att din familj gått igenom stora förändringar nu på kort tid.
Jag tycker din pappa är klok som vill att ni ska gå tillsammans och prata med någon och framför allt att du är väldigt klok som, trots att du är så ung, vill gå och prata med någon för att förbättra kontakten med pappa. När bråk inte leder framåt så är det alltid bra att få hjälp av någon utomstående klok person.
Jag tycker att du ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta hur det är för dig. Hos hen kan du säkert få hjälp med att prata både enskilt och/eller tillsammans med din pappa eller hjälp att ta kontakt någon annanstans.
Lycka till!