Fick avslag på önskan om en psykiatrisk utredning
Jag är en tjej som har haft det tufft med psyket i över 6år och det ger sig inte, påverkar mitt vardagsliv än idag som planering/struktur, relationer, koncentration, humör i skolan och övrigt. Hur som helst har jag träffat många psykologer och tillslut hittade jag en som jag trodde var bra.
Jag bad om en utredning, men det visade sig vara helt annan utredning som har kopplat med inlärningen att göra men jag syftade på psykiatrisk utredning, varför jag mår som jag gör. Men tyvärr så fick jag ett avslag. Så nu får jag väl leva såhär i hela mitt liv för att psykologen sa sådär. Tråkigt att man inte har något förtroende för psykiatrin längre.
Tack och hej!

BUP svarar:
Hej!
Vad sorgligt att du inte fått den hjälp du önskat inom psykiatrin trots att du, efter vad jag förstår, gjort många försök!
Det låter som du har problemen kvar och att du inte heller fått några svar på varför du mår som du mår.
Du skriver att du försökt få en psykiatrisk utredning, men fått avslag. Jag undrar vad som hände då. Det låter som de avvisade dig och din begäran och jag tänker att de då borde ha gett dig en rimlig förklaring till det i så fall. Kan det blivit något missförstånd mellan er?
Jag tycker du har rätt att få en grundlig förklaring till varför du fick avslag på din önskan om en psykiatrisk utredning, som skulle ge dig ökad förståelse för varför du mår som du gör.
Skulle du kunna tänka dig att söka upp mottagningen igen och be om det? För att det ska bli extra tydligt, så skulle du kanske kunna skriva ner dina frågor och önskemål i förväg eller ta brevet du skrivit hit och ge det till psykologen.
Det är allvarligt - om du har problemen kvar i samma utsträckning som innan din kontakt med psykiatrin. Om det stämmer, så tycker jag absolut att du försöka igen med att få hjälp.
BUP tar emot upp till arton år, men sedan finns hjälp att få på Ungdomsmottagningen eller Vuxenpsykiatrin på din ort.
Hoppas du orkar ta kontakt igen med den mottagning som gav dig avslag. Både för att få den tydliga förklaring du har rätt till, men också för att få råd om hur du ska få fortsatt  hjälp för att må bättre idag.
Jag hoppas du inte ger upp, det finns hjälp att få!