Orkar inte bry mig om mitt liv
Jag mår dåligt. Så dåligt att jag skadar mig själv och inte ens orkar bry mig om mitt liv. Vad ska jag göra?
Meteoriten

BUP svarar:
Hej Meteoriten!
Det är jättebra att du skriver till oss trots att du känner att du inte orkar bry dig om ditt liv! Jag hoppas att detta är bara ditt första steg mot att du tar hjälp. Det finns hjälp att få och du behöver inte går runt och må så dåligt att du skadar dig själv.
Du vet säkert vid det här laget av egen erfarenhet att det i det långa loppet inte hjälper att skada sig själv även om det kan ge en högst tillfällig lindring.
Du skriver så kort, en enda rad och därför vet jag ingenting om hur du lever, vilka personer finns i din närhet, om du har kompisar eller någon annan att prata med. Jag vet inte heller vad det är som gör att du mår så pass dåligt.
Men jag vet att det i sig kan var ganska svårt att beskriva sin situation och förklara. Därför tycker jag att du i första hand ska försöka ta hjälp för att du ska kunna beskriva din livssituation. Då finns det olika vägar att välja.
Du kan vända dig till din skolkurator eller skolsköterskan och rådgöra med henne. Det finns också flera webbplatser som man kan skriva till för att få råd och stöd.
En sådan är Tjejzonen (www.tjejzonen.se) där unga tjejer kan hitta någon att prata med, antingen en "chattsyster" online, eller en så kallad "storasyster" som man då och då träffar i verkligheten.
En annan heter  SHEDO (www.shedo.org) som också ger stöd till bland annat dem som skadar sig själva.
Jag tycker det är jätteviktigt att du tar kontakt med någon av dem jag föreslår här. Det är möjligt att du får tillräcklig hjälp direkt av dem eller så kan du få vägledning hur du kan göra för att gå vidare till psykiatrin, om det så skulle behövas.
Var modig nu att ta nästa steg och du kommer att må bättre!