Mamma förändras och blir ledsnare
Hej, jag är en tjej på 16 år nu och ungefär hela mitt liv har min mamma lidit av depression (vad jag tror kan inte vara helt säker men hon har mått dåligt väldigt länge) och det beror på när jag var 2 år så dog min storebror pga sjukdom. Och min mamma kom aldrig över det riktigt, jag tror hon har druckit sen jag var rätt liten men vet inte om det var så mycket för att jag aldrig har tänkt på det, men nu på de två senaste åren har jag börjat märka att det kanske inte är riktigt normalt. Hon dricker inte så mycket att hon inte kan knappt stå längre men hon förändras och blir ledsnare, hon glömmer bort saker t.ex att jag kommit hem efter jag varit ute och jag har sedan hälsat på henne men efter någon minut hör jag henne säga till min pappa och undrar vart jag är och blir alldeles orolig och undrar när jag kommer hem. Jag har försökt säga till min pappa att vi kanske borde skaffa hjälp till henne men han värkar inte vilja inse hur allvarligt det är och att hon verkligen mår dåligt för att han bara kollar bort och rycker på axlarna sedan säger han att vi inte har råd men jag vet att vi skulle kunna lägga pengar på det.
Båda mina föräldrar dricker kanske 3-4 dagar i veckan kanske mer ibland, och det var ca en månad sedan jag räknade hur mycket dom drack och det blev ca 15 liter vin på två veckor samt nån flaska champagne och några öl. Min pappa brukar alltid komma med ursäkter t.ex när jag frågar om han kan komma och hämta mig någonstans säger han bara "nej, jag har druckit det är måndag du vet eller onsdag, fredag" osv... det är samma sak varje gång.
Jag har försökt prata med mina kompisar men vet inte riktig vad jag ska säga, jag gillar även inte att prata om mina problem och öppna upp och jag tror inte dom vet heller vad dom ska säga eller göra och det gör nog dom obekväma att ta upp detta. Jag har försökt att säga till mina småsyskon vad dom tycker om vår mammas drickande men dom verkar vara för små för att förstå eller så tycker de inte att det verkar vara ett problem. Kan det va jag som överdriver detta för jag har lätt att göra det med många saker och tror att allt är mycket allvarligare än vad det egentligen är för ingen annan verkar se det som ett problem eller göra något åt saken. Jag är även rädd att om jag berättar för en kurator kommer de att ringa sos och allt kommer bli mycket värre som t.ex fosterhem i värsta fall om det visar sig att detta är mycket värre än vad jag tror, eller att de egentligen inte är något problem och jag bara överreagerat och mina föräldrar bara blir arga för att jag har bett om hjälp och sagt att de har problem och även skapar nya problem då. Det är bara de att jag blir så trött på det här och jag har aldrig haft en nära relation med nån av mina föräldrar för att jag inte tycker om dom, aldrig gjort heller men vet inte riktig varför för dom har egentligen inte varit dåliga föräldrar. Men jag vet att mina syskon gör och jag vill att dom ska må bra och ha en bra uppväxt och jag vill inte att min mammas drickande ska bli värre. Eller att hon ska fortsätta må dåligt så att det slutar med självmord, tror inte hon skulle göra det men hon har sagt förut att hon inte vill leva längre och min pappa gör fortfarande inget, hon har även sagt saker som att hon inte bryr sig om oss (mina syskon och jag) och att hon är fast med oss. Men jag tror inte riktigt att hon menar det för att hon alltid har druckit när hon säger sådanna saker. Jag orkar bara inte bo kvar här längre för att jag hatar mina föräldrar och vill inte ens ha dom i mitt liv men jag kan inte gå nånstans sen skulle jag aldrig vilja lämna mina syskon.
C.J

BUP svarar:
Hej!
Din beskrivning ger verkligen en bild av just hur svårt det är med föräldrar som dricker. Du har en god reflektionsförmåga och har på ett mycket empatiskt sätt satt dig in i hur det kan vara att vara din mamma. Att förlora ett barn i sjukdom är fruktansvärt, men det låter precis som du skriver som att din mamma fastnat i sorgen. Att använda alkohol för att hantera jobbiga känslor är inte att rekommendera. Det kan snarare fungera som ett sätt att vidmakthålla situationen. Drickandet blir till en negativ spiral som skapar nya problem och är ju dessutom högst beroendeframkallande. Du har erfarenhet av samma sak som många som lever tillsammans med alkoholister berättar om -hur det skadar relationer och skapar otrygghet och avstånd. Alkoholism handlar inte bara om att vara så full att man inte klarar av att sköta sitt jobb eller vara redlöst full dagligen. Som förälder behöver man vara tillgänglig för sina barn på många sätt. Därför är det jättejobbigt när föräldrar mår dåligt eller dricker. Då blir de liksom alltför frånvarande.
Er familjesituation sätter dig i en roll där du får stå tillbaka och ta för mycket ansvar. Du behöver hela tiden förhålla dig till din mammas sjukdom (ja, jag skriver sjukdom eftersom det du beskriver låter som både depression och alkoholism) samtidigt som du tänker på hur det blir för dig och dina syskon. Det är inte ovanligt att syskon har olika uppfattning om hur det är i en familj. Ålder, personlighetsdrag och vilken plats man har i syskonskaran spelar in.
Det låter som att din pappa också vet att din mamma skulle behöva hjälp på något sätt när han tar upp kostnader. Att få hjälp och vård när man behöver det ska inte vara en kostnadsfråga i Sverige. Vi har olika system för att de som behöver vård ska kunna få det. Högkostnadsskydd är ett sådant system som finns för att det inte ska vara så att det inte är ekonomin som styr om man tar hjälp eller inte. Det ska inte vara ett problem. Däremot är frågor kring både psykisk ohälsa och missbruk ofta förknippade med mycket skamkänslor som gör att både unga och vuxna kan dra sig för att söka hjälp. Det kan liksom kännas lite svårare att prata om de här sakerna.
Hur tror du att din mamma skulle reagera om du berättade för henne att du skulle önska att hon tog hjälp för hur hon mår? Jag tror att det är viktigt att både din pappa och din mamma får veta hur du mår av att leva som ni gör, din oro och saknad av närmare relation med dem. På många orter finns ställen som är specialiserade på psykologisk hjälp vid alkoholproblem. Dit kan man ofta söka hjälp direkt eller så går man via sin vårdcentral. På Vårdguiden 1177 kan man kolla vilka ställen som finns.
Att din mamma skulle behöva hjälp är den ena delen som jag tror skulle vara hjälpsamt för dig. Den andra delen kan vara att få en plats att själv prata om hur du mår och påverkas av din familjesituation. Det skulle också kunna vara ett bra första steg om det känns svårt att börja i änden av att prata med dina föräldrar. På en ungdomsmottagning kan du få stöd i hur du mår och hur föräldrar får hjälp. Kanske kan du även ta stöd från någon klok vuxen omkring dig och berätta hur du upplever din mammas mående och båda dina föräldrars drickande.
Om du fortsatt vill ha hjälp anonymt så kan du vända dig till BRIS. Där kan du få stöd av deras kuratorer på telefon eller i chatt. Eller använda deras diskussionsforum för att höra från andra som är i en liknande situation som din. Många upplever att det är skönt att höra från andra som varit i liknande situation.