Kroppen är viktigast för mig
Okej, jag har länge velat skicka in en fråga här men tänker inte skriva utförligt eller detaljerat.
I sexan så började allt, mitt självförtroende blev dåligt osv. I sjuan gick jag hos kurator pga lite självmordstankar o pga mitt självförtroende som gjorde att jag inte var med på gympan då folk sa saker om mig.
I åttan så slutade jag med kurator då det inte hjälpte. Sen i nian så blev allt dåligt igen, jag började äta mindre gick ner i vikt. Tränade mycket och satte press på mig. Blev mer & mer nere grät nästan varje dag. Till sist berättade jag för min mamma o började äta lite mer o gick upp kilona igen o fick ångest. I somras blev jag jätte sjuk o kunde inte träna pga stress o press från skolan o träningen. Påpekar att jag blev sjuk varje månad innan o fick ångest när jag inte kunde träna, men det beror på att jag äter mindre än jag tränar.
Nu har jag börjat första ring o det går bra, mitt självförtroende är lika dåligt, får ångest om träning o mat. Äter absolut inget onyttigt isf måste jag träna hårdare dagen efter eller något annat. Jag har sökt upp angående panikångest o jag tror jag har ångest. Ungefär varje dag får jag ångest om det nu är det. Har börjat få tillbaka mina självmordstankar då jag inte orkar kämpa med att må dåligt o gråta nästan varje dag och ha ångest. Sen känner jag bara att min familj skulle haft det bättre utan min negativa stämning, jag är negativ hela tiden osv. Blir lätt arg när min mamma frågar om jag äter i skolan och andra saker. Vill bara försvinna för vad är meningen med livet om man inte kan vara nöjd med sig själv?
Tränar bara  4 dagar i veckan nu vilket jag mår dåligt över men ja. Sen när jag är på fester så är det alltid mina kompisar som snackar med olika killar då de har kroppen man ska ha idag, Jag vet att det inte är det viktigaste men för mig är det. Hade känt mig så mycket bättre om jag inte mått såhär.  Sen känner jag att jag inte orkat bry mig om någon kille hade gjort något mot/med mig.
Nu blev det mycket men vill inte skriva mer detaljerat, behöver råd om vad jag ska göra.
S

BUP svarar:
Hej S!
Tack för ditt mejl med en ingående beskrivning av dina problem. Det verkar så att du sedan ett par år tillbaka har kämpat med ett "dåligt självförtroende" på grund av att du tycker att din kropp inte är "kropp som man ska ha idag". Däremot tycker du att dina kompisar har den.
Det finns en intressant motsättning du själv nämner. Du skriver att du vet att kroppens utseende inte är viktigast här i livet men hävdar ändå att det är viktigast för dig. Och du får ångest av det och du säger att du riskerar att inte bry dig om vad killar eventuellt gör med dig. Ja, det är en verklig risk att  hamna i situationer du senare kanske kommer att ångra om du blir alltför angelägen om att få bekräftelse på att din kropp duger.
Nå, av allt du beskriver framgår att du har många symtom på ett komplext ätstörningsproblem. Det är alltid kopplat till den sorters ångest, nedstämdhet du beskriver. Även att du söker svar på livets mening i att vara nöjd med din kropp är ett tecken på detta. Självmordstankar som följer av den här typen av totalt fokus på kroppens utseende tillhör ofta symtombilden.
Det står klart vid det här laget att den hjälp du tidigare fått inte var tillräcklig. Du måste söka hjälp på BUP och det ska du göra snarast. Jag bifogar här information som jag hoppas underlättar för dig att söka professionell hjälp. Det kommer att samtidigt att bidra till att atmosfären i din familj som du är rädd för att försämra blir bättre.