Hur gör man om man inte vågar söka hjälp?
Hur går man till väga om man inte vågar få hjälp för sitt mående :( och det blir bara värre? Behöver verkligen någon att prata med och kanske till och med något som hjälper :(
Sera

BUP svarar:
Hej Sera!
Jag tror att det är många som tycker det är svårt att söka hjälp. Just när man mår som sämst, så är det som svårast. Det kan kännas oöverstigligt att behöva öppna sig för någon annan människa.
Om man är är deprimerad kan det också höra till själva deppigheten att man är rädd för att ens egna problem inte är tillräckligt viktiga, att man tar upp tid som andra behöver bättre, att det är omöjligt att någon skulle kunna förstå, att man skäms för att ha det svårt och att alla andra verkar så kompetenta och sorglösa.
Även om man också vet att det inte är så i verkligheten så är känslorna svåra att resonera med.
För många kan det vara lättare att börja med någon av de sajter som finns på nätet. Där kan man chatta eller tala med någon per telefon, man behöver inte sitta "öga-mot-öga" med någon direkt och kanske känna att man lägger hela sitt liv i händerna på någon man inte riktigt känner.
Det finns till exempel tjejzonen eller BRIS
Det kan vara en början - någon att prata med, någon att prova sina egna tankar tillsammans med, någon som gör att man känner sig lite mindre ensam och att det finns hopp.
Ibland kanske det räcker och att det var den hjälp man behövde, ibland kan det göra att det blir lättare att sedan våga söka vidare och träffa någon i verkligheten.
Hoppas att det här kan vara till hjälp just för dig.