Kan jag vara schizofren eller paranoid?
Jag undrar om jag kan vara schizofren eller paranoid? Jag tror i perioder att folk kan läsa mina tankar (inte alltid, nu tillexempel tror jag inte det, men jag gör det i perioder) och jag ser mig själv som två eller fler mentala personer (även om jag vet att jag fysiskt är en person) jag pratar mycket med mig själv (inte bara pratar högt utan kan ha en tankekonversation med mig själv) och känner mig ibland förföljd om jag ser någon flera gånger under en kort tid. Kan ni berätta mer om diagnosen schizofreni och paranoia? Jag har gjort stepwise när jag skrevs in i behandling för min anorexi för ca 9 månader sen, och jag har en kontakt på bup, hur går det till om jag säger att jag vill bli testad för en diagnos, gör ni det på bup eller måste jag kontakta någon annan? Vad händer om det skulle visa sig att jag är schizofren?
Alicia

BUP svarar:
Hej Alicia!
Att få tankar om olika sjukdomar är mycket oroande och det är viktigt att man får en professionell bedömning av och förklaring till sina symtom. Schizofreni är en typ av psykossjukdomar. Du kan läsa mer om detta i texter här nedanför.
Men man kan aldrig sätta en diagnos bara utifrån vissa symtom. Det kräver en mer ingående utredning av olika omständigheter och faktorer i ditt liv och av vad du upplever. Ofta handlar det inte ens om sjukdomar. För att bara ta ett exempel av symtom du nämner: tankekonversationer med oss själva, det vill säga inre dialoger för vi alla.
Eftersom du tidigare haft kontakt på en BUP- mottagning rekommenderar jag att du (eller någon av dina föräldrar) - ringer dit igen och berättar om det problem du har nu.
Det spelar ingen roll vad du tidigare fått behandling för, det avgörande är att du får hjälp med det som är svårt nu.