Hälsoutbildning och ätstörning
hej!
Jag är en tjej på 16 år som går en hälsoinriktning på gymnasiet, det har alltid varit min dröm. Det började som en liten del av ätstörning för att jag skulle försöka att sluta med mitt självskadebeteende. Under sommarlovet hoppades jag att jag skulle må bättre både psykiskt och fysiskt men det blev tvärt om blev jag sämre. Både psykiskt och fysiskt men framförallt psykiskt, jag orkar inte skolan egentligen men jag gör det ändå. Eftersom att det är en hälsoutbilldning så är det väldigt mycket fokus kring träning och mat, vikt osv. Jag känner att jag inte egentligen bryr mig om det. Förrän på nätterna då jag inte kan sova eftersom att jag har sån fruktansvärd ångest och vill dö, efter pressen av allt prat och fokus kring träning och mat som för övrigt min ätstörning också gör det. Jag vill verkligen inte att denna utbildningen ska förstöras av mina tankar men jag vet inte hur länge det går. Det är så sjukt jobbigt redan efter första veckan men jag vill detta så gärna. Det är mitt mål efter ett antal tidigare självmordsförsök. Att hjälpa andra, men hur i hela världen ska man kunna hjälpa andra när man inte ens kan hjälpa sig själv. Det är inte möjligt när allt jag tänker på är hur jag ska göra för att ta livet av mig.
Dessutom om jag lyckas med denna utbildningen så kommer jag bli en av de 10 första personliga tränarna i världen :)
snälla hjälp mig!
tjejen i rullstol

BUP svarar:
Hej!
Det verkar så att du brottas med en svår kombination. Till synes krockar ditt eget ätstörningsproblem med den utbildning du valt och som är jätteviktig för dig.
Du undrar om du någonsin kommer att kunna hjälpa andra om du själv är i behov av hjälp och inte på egen hand kan klara av att hitta ut ur ditt lidande. Mitt svar är ett definitivt ja, det kommer du att kunna göra. Mer än ofta beskriver människor både i vårdande yrken och i andra sammanhang vilken värdefull erfarenhet det var för dem att ha själv genomgått en svår process med egna kriser och svårigheter.
Men det första du ska göra nu är att du vänder dig till BUP för din ätstörning och ångest. I din ålder kan man ringa själv om du av någon anledning inte vill att dina föräldrar blir inkopplade från början. Du har en sund insikt om att det är ett problem som du måste lösa för att kunna uppnå ditt mål med din utbildning. Att du trots dina problem har hittat ditt mål är också oerhört värdefullt. Släpp inte det nu! Det framgår av dina rader att du har en inre styrka som du måste just nu använda till att söka hjälp. Det kommer också att bli en viktigt erfarenhet för dig i ditt framtida arbete att kunna motivera andra att söka hjälp när de behöver det.
Läs också den information jag bifogar här. Du ser där att det finns hjälp att få. Samla dina inneboende krafter och fortsätt att kämpa på för att förverkliga dina målsättningar. Du kan kanske även få stöd i din kamp av skolkurator eller skolsystern tills du kommer in på behandling på BUP.