Började känna mig obekväm med mig själv
Hej, jag är ännu en 14-åring med så kallade självmordstankar och självskadebeteende.      Jag har ingen som helst aning om vem jag är, eller rättare sagt, vem jag vill vara.
Jag har alltid varit väldigt blyg och varit lite utanför. Började hela tiden gråta i skolan och tittade sällan upp eller mötte andras blickar.
Men nyligen (för ca två år sedan) började jag känna mig väldigt obekväm med mig själv på riktigt och jag gillade inte alls mitt utseende eller kropp. Jag började klä mig 'annorlunda' enligt mina före detta kompisar (men detta var fortfarande inte alls ett så stort 'problem'). För nästan exakt ett år sedan klippte jag av mig mitt långa hår och allt förändrades ganska snabbt.
Jag fick bättre hållning och trivdes bättre i mig själv än förut, men såklart skapade jag mig nya problem. Tillexempel började mina vänner att tycka jag var konstig, folk på stan glodde (det gör de i och för sig fortfarande) på mig. Jag började att försöka dölja min bröstkorg genom att binda den hårt med bandage, mest för att slippa frågan 'är du tjej eller kille'.
Just nu är jag i någon slags identitetskris och vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt liv. Jag vet att jag inte är transsexuell, för jag var 'normal' (enligt genusperspektivet) och var väl typiskt 'flickaktig' (usch avskyr att använda dessa uttryck men vill att ni ska förstå) när jag var liten. Men jag har en sådan panik över läget just nu och jag vet inte hur länge jag klarar av allt innan jag.. typ verkligen inte klarar av det och inte ser en annan utväg än att ta mitt liv.
Det hjälper inte att skära mig för ångesten är alltid kvar, som en liten brinnande låga som ibland växer sig starkare (mest på kvällar).
Tacksam för svar och kanske lite hjälp eller hur jag ska säga.
Kram.vet det
Lo

BUP svarar:
Hej!
Jag blev uppmärksam på din inledande formulering i ditt brev att du är "ännu en 14-årig med så kallade självmordstankar och självskadebeteende". Jag vet inte riktig vad du vill säga med detta. Om du tänker på att det finns en del tonåringar i din ålder som skriver till oss med sådana problem då har du helt rätt. Det betyder också att du vet att du inte alls är ensam om det. Men det betyder ändå att vi tar - att man ska ta - dessa problem på största allvar.
Att söka sin identitet (även sin sexuella identitet) och brottas med frågor kring "vem jag är" och "vem jag vill vara" är en del av tonårsutvecklingen. Jag antar att du vet det också. Men för vissa ungdomar blir denna process mer invecklad så som det verkar vara i ditt fall. Och i sådana fall är det jätteviktigt att ungdomen för stöd i sina funderingar och sitt identitetssökande. Kloka vuxna man kan tala med är av stor betydelse, man kan inte alltid räta ut alla frågetecken helt på egen hand.
Jag tycker att du i första hand ska vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De är kunniga på att diskuterar sådana frågor du formulerar i ditt mejl. Utvägen är inte döden utan livet men jag förstår din förtvivlan över att det är så pass komplicerat för dig. Men du får inte bli skrämd av att det är svårt. Svårt är inte lika med hopplöst! Att lindra din ångest genom att skära dig vet du vid det här laget att det inte hjälper i långa loppet. Din identitet som du är i färd med att hitta och utveckla kommer däremot gälla just i det långa loppet. Det är det du ska satsa på.
Jag vet inte hur det ser ut i din familj, om du har förtroende för dina föräldrar för att tala med dem om vad du upplever. Eller om det finns någon annan klok vuxen i din närhet som kan stötta dig. De kan vara en del i stödet. Men jag tycker att du ska söka även professionell hjälp och därför föreslog jag UMO.  Självklart kan du också ta kontakt med den BUP mottagning du tillhör.
Ge inte upp, det finns hjälp att få och du kommer att bli nöjd med dig själv att du vågade ta steget mot hjälpen.