Min lillasyster ligger på sjukhus
Hej!
Min lillasyster ligger inne på sjukhuset och jag är jätte orolig för henne..
Men problemet är att mina föräldrar bryr sig så mycket om henne att det glömmer bort mig.. Jag och min pappa bråkade innan vi skulle åka och hälsa på henne igår och åkte utan mig och därför åt jag heller inget igår.. Jag känner inte för äta något heller det ända jag vill göra är att ligga och gråta hela tiden. Min pappa bryr sig inte någonting om mig och han frågar aldrig hur jag mår. Vad ska jag göra?
Alma

BUP svarar:
Hej!
Vad tråkigt att höra att din syster ligger på sjukhus, hoppas hon tillfrisknar snart. Vilken oro det måste innebära för dig! När någon ligger på sjukhus blir det en kris i hela familjen.
Alla påverkas, hur man reagerar kan emellertid se lite olika ut. Familjerelationerna kan bli mycket ansträngda, ena stunden kan man känna sig nära varandra, andra stunden kan det vara bråk. Allt snurrar runt den person som är sjuk, av naturliga skäl, men det kan samtidigt vara jobbigt att vara syskon. Precis som du beskriver.
Prata med dina föräldrar om hur du mår! Berätta om din oro för din syster och att du inte vill att ni ska bråka. Ibland blir det fel och då är det viktigt att kunna prata i efterhand. Kanske be om ursäkt och berätta om hur det blev för en själv.
Ofta kan det vara skönt att prata med andra utanför familjen om hur man har det. Jag vet inte på vilket sätt din syster är sjuk eller hur mycket det påverkat just din familj. I vissa fall kan familjer och anhöriga erbjudas samtal på sjukhuset för att ta sig igenom en svår tid.
Om du vill prata med någon utomstående vuxen om hur du har det, rekommenderar jag att du tar kontakt med BRIS på telefon 116 111. Där arbetar kuratorer som är vana vid att prata med unga om allt som händer i livet.
Och du - nu när du har det så här jobbigt är det extra viktigt att försöka bibehålla rutiner. Att äta, sova, vara i skolan och träffa andra. Det kommer att hjälpa dig genom det här tunga.
Ta hand om dig!