Är rädd hemma
Hej, jag lever i en familj med mamma, pappa och bror. Men jag trvis inte med att bo här. Min pappa är konstant arg och kastar ut sig ord som " usch va äcklig du är eller usch va lat du är eller idiot eller jävla fitt unge " , Mamma är rädd för pappa och är därför på hans sida. Så hon vågar aldrig säga emot eller täcka upp för sina barn. Och min bror, han är som deras lilla spion, han ser allt jag gör och säger det till mina föreldrar så jag får mer skit. Idag började pappa knacka på dörren men jag är rädd, jag vågar inte öppna. Han knackade bara hårdare och hårdare och skrek grejer. Så jag sa att jag tänkte ringa polisen. Jag försökte ringa mamma men hon är på jobbet så hon svarade inte. Sen slog han till dörren hårt och skrek att jag var lat och äcklig. Det här är inte första gången något sånt här händer. Jag mår verkligen inte bra och är nästan konstant rädd att gå runt i huset. Det här har hållt på länge nu och jag står inte ut. Har varit nära att ta mitt liv flera gånger med aldrig lyckats. Jag klarar inte det här längre. Snälla hjälp? Vad ska jag göra? Jag orkar inte mer.
rädd för att bo hemma

BUP svarar:
Hej!
Du ska absolut inte behöva vara rädd för att bo hemma, det är inte rimligt!
Det låter som om ni är flera i familjen som behöver hjälp för kunna leva tillsammans på ett sätt så att alla mår bra.
Hemma ska man som barn kunna känna sig trygg och absolut inte vara rädd för att något obehagligt ska hända. Du berättar att du mår så dåligt i familjen att du flera gånger till och med känt det som att du inte velat leva längre. I det läget måste det till hjälp utifrån.
Om det är möjligt tycker jag att du ska försöka prata med din mamma om hur du upplever det med din pappa. Du skriver att hon är rädd för honom, men kanske har hon inte riktigt förstått hur svårt det här är för dig.
Jag tycker sedan att du ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta precis hur du har det hemma och hur du mår. Du behöver säkert prata med en kunnig och trygg vuxen person utanför hemmet för att få hjälp att se vad som händer och fundera över hur du kan få bäst stöd framöver.
Ibland har Socialtjänsten i kommunen familjebehandlare som kan gå in i familjen och hjälpa hela familjen till bättre fungerande. Din mamma skulle kanske kunna undersöka sådana möjligheter där du bor, om ni är intresserade av det.
På nätet kan du själv få hjälp genom att gå in på  bris eller tjejzonen.
Hoppas du får den hjälp som du behöver och som känns bra för dig.
Lycka till!