Min mamma dricker ganska mycket
Hej!
Mina föräldrar är skilda och min pappa har fått ett jobb i Polen så kan knappt träffa honom! Min mamma dricker ganska mycket men inte så att hon blir helt full. Hon har slagit mig ett fåtal ggr men inte något hon tar upp! Jag har försökt berätta hur jag känner men hon skiter i. Hon vill undervika det som hon tycker är jobbigt och det verkar inte som att hon vet hur stor belastning som hon gör på mig och min halvbror. Hon är väldigt elak mot mig och säger elaka saker till både mig och mitt syskon. Hon säger att hon ska dra bort månadspängen och ta bort mobilen och massa annat. Jag försöker knuffa känslorna bort men dom kommer ikapp mig med. Jag vet själv att jag är kanska start men inte så att jag klarar allt som händer.Jag vet inte vad som kommer hända när alla känskor kommer ikapp mig!?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är jättesvårt att ha en förälder som dricker "ganska mycket." Även om din mamma inte blir full så blir hon säkert förändrad på många sätt. När någon dricker ganska mycket under en längre tid är det nog risk för att den människan är alkoholist - alkoholberoende. De flesta blir personlighetsförändrade när de dricker utan att förstå eller veta det själva. Nästan alla är förnekande även i nyktert tillstånd och kan inte förstå att andra kan tycka att det är något problem. Det är väldigt svårt att som barn hjälpa sin egen förälder som dricker för mycket alkohol.
Så du behöver stöd och hjälp.Din mammas behöver nog också stöd och hjälp men måste först förstå att hon har ett problem och hon måste ju också ta in att det blir problem för dig och ditt syskon!
Även om din pappa är i Polen går det ju att prata med honom. Förstår han något av din mammas alkoholproblem eller förnekar han också problemet? Vad säger han - kan han hjälpa dig?
Jag tror du är ordentligt trött och arg på din mamma men nog också orolig.
Jag tycker du ska ha någon att prata med om hur du har det. För som du skriver har du starka känslor och du vet inte vad som kommer att hända när de kommer ifatt dig.
Du skriver inte hur gammal du är men jag gissar att du kan söka hjälp på en ungdomsmottagning där du bor eller chatta anonymt på Bris eller Tjejzonen.