Sommarlov, men jag kan inte slappna av och sova
Hej!
Jag mår inte alls bra. Det är sommarlov och jag borde kunde slappna av men jag kan inte. Vissa dagar somnar jag klockan 8 på morgonen och vaknar vid 10 trots att jag gått å lagt mig vid 22:30 kvällen innan. Såhär är det under skolåret också men då har det gått så långt att jag inte ens sovit en minut. Det går bara sämre och sämre i skolan vilket inte förbättrar situationen. Under nätterna gråter jag ofta i flera timmar och huvudet bara dunkar av all min oro och stress. Jag vill bara slå sönder det. Hela tiden tänker jag på något annat än i nuet. Alltid är det något som oroar mig och som jag stressar upp mig för. Jag hatar mig själv för det här. Ofta tänker jag på att det skulle vara skönare för mig att dö för jag orkar verkligen inte längre. Vad ska jag göra????? Till BUP fick jag inte komma för att jag snart är 18!!
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker det är konstigt att din BUPmottagning inte tog emot dig. Ofta vill vi på BUP inte påbörja längre behandlingskontakter om man snart fyller 18 år, eftersom det då är bättre att påbörja behandlingen på en vuxenpsykiatrisk mottagning. Men det finns inget som hindrar kortare och mer akuta insatser. BUP har fortfarande det psykiatriska ansvaret för alla ungdomar under 18 år. Så om du inte fyller 18 år alldeles snart tycker jag att du ska ta kontakt med BUP igen och berätta om din allvarliga ångest och sömnproblem som du behöver hjälp med nu, och att du inte kan vänta tills du fyller 18 år.
Om du nu av något skäl inte kan komma till BUP kan du fortfarande söka hjälp för dina problem dels på en vanlig vårdcentral och dels på en ungdomsmottagning. På vårdcentralerna har de ofta nu förutom läkare, även annan behandlande personal.
Jag tycker det verkar som att du har så allvarliga sömnproblem att du ska söka hjälp så snart du kan!
Lycka till!