Har drömmar om att skada folk
Jag har under en lång tid haft drömmar om att skada folk på alla möjliga sätt, att få dom att lida, t.o.m mördat dom i mina drömmar, inga personer jag känner utan alla. Varje gång jag är runt omkring människor jag får alltid upp tanken på hur jag kan attackera personen, det går inte en dag utan att jag tänker och drömmer om det. När jag står jämte någon främling / någon jag känner så tänker jag alltid på vissa sätt och vilka som kommer funka. Får alltid ryckningar i mig när jag tänkt ut ett sätt men händer aldrig. Kan vara en nära vän / familjemedlem alltifrån människor. Hur jag kan slå ner personen, knäcka den rejält. Jag ser inte människor som människor utan som objekt, ingenting annat. Känner inget medlidande för dom om dom gör illa sig. Jag vet inte varför jag tänker eller över huvud taget jag har dessa tankarna. Jag ser livet som ett uppdrag. Födas, förstöras, dö. Det finns ingenting som får mig att känna att livet är något som är bra för en själv. Jag vet inte om jag någon gång kommer att skada någon rejält, men känner att det är påväg, blir svårare o svårare varje dag. Vad ska jag göra för att klara mig undan dessa tankar och hur jag tänker.
Det

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Du skriver i slutet på ditt brev att du tror att du kan komma att skada någon rejält. Du är inte säker, men känner att det blir svårare och svårare varje dag. Du undrar vad du ska göra för att klara dig undan dessa tankar du har, och också antar jag hur du ska undvika att göra illa någon.
Det finns inget enkelt svar på det. Jo, ett enkelt svar, nämligen att du ska söka hjälp innan du skadar någon! Du skriver inte hur gammal du är, men är du yngre än 18 år ska du ta kontakt med BUP och är du äldre ska du ta kontakt med en vuxenpsykiatrisk mottagning.
Jag antar att du varit utsatt för traumatiska händelser eller blivit mycket illa behandlad för att känna sådant hat och vrede mot andra. Du beskriver hur andra sidor av dig liksom inte finns eller är döda. Hela ditt liv har blivit helt tomt. Du beskriver det som ett uppdrag - födas, förstöras och dö.
I en behandlande samtalskontakt, där du möter en människa som vill dig väl och försöker förstå dig och hjälpa dig, kan du få en chans att igen våga känna och ta fram och visa mer ömtåliga och sårbara sidor av dig själv. Och därmed få känna att livet något som är bra för dig och att du kan vara bra för andra i deras liv.
Du får också vara vaksam att detta hat, som nu är riktat utåt, inte hastigt vänds mot dig själv. Så sök hjälp genast innan du skadar dig själv eller någon annan. Att du är orolig och skriver hit visar att du också fortfarande har en omtänksam och omhändertagande sida. Lyssna på den! Lycka till!