Planerar att ta mitt liv -hjälp mig!
Hej jag är en tjej på 20 år. Och mår fruktansvärt dåligt. Jag är jämt ledsen och sover knappt något och deprimerad och har svårt att koncentrera mig. Jag bbehöver någon att prata med. Jag mår hemskt efter alla våldtäkter. Jag har självmordstankar och skär mig i armarna. Var hittar jag hjälp? Planerar att ta mitt liv.
love

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Jag blir mycket bekymrad när jag läser ditt brev. Jag ser att du mår väldigt, väldigt dåligt och det är viktigt att du får hjälp, snarast!
Att ha varit med om sexuella övergrepp kan sätta djupa spår i en människa, men det behöver inte betyda att inte livet kan bli värt att leva igen. Det går att få hjälp att bearbeta det svåra och hemska man varit med om, så att det som gör ont gör mindre ont.
Eftersom du är 20 år så tillhör du inte BUP, men jag föreslår att du snarast tar kontakt med din vårdcentral eller öppenvårdsmottagning och påbörjar din process mot ett bättre mående.
Du skriver inte mycket om hur ditt liv ser ut i övrigt, om du har en familj som kan stötta dig, vänner eller släktingar? Jag får dock en känsla av att du känner dig mycket ensam i detta?
Att dela smärtan med någon är den bästa vägen ut ur den känslomässiga isolering och hopplöshetstankarna, som jag föreställer mig plågar dig. Den resa du har framför dig kan vara lång och svår, men det är absolut värt det. Du ska inte ta livet av dig, du ska leva livet, med allt vad det innebär av glädje och sorg, smärta och lust, svek och hoppfullhet.
När man börjar se döden som den enda vägen ut ska man inte vara ensam. Jag vill därför uppmana dig att genast ta hjälp av någon, vem som helst, som kan skydda dig från dig själv. För i nedstämdhet tenderar ens tankar och inre "självprat" att endast se till den hopplöshet som framtiden tycks bära i sitt sköte, men det finns alltid hopp.
Jag vill att du ringer din vårdcentral, redan i dag, alternativt en "Mottagning för Unga Vuxna". Berätta att du mår dåligt, berätta att du har självmordsplaner. Lita på mig när jag säger att det går att komma ur detta mörker som håller dig i ett järngrepp just nu. Läs det här brevet från en kvinna som varit där du är nu. Lita på henne åtminstone.
Det finns också möjlighet för dig att chatta med en kunnig och inkännande person på Självmordsupplysningen. Jag ber dig att ta den chansen.
Lova mig att du inte ger upp nu. Du vill ju leva, det gör bara så förtvivlat ont, men smärtan kan gå över. Tro mig.
Många varma tankar och hopp vill jag ge dig.