Jag bara ligger o skakar tills jag somnar av trötthet
Hej!
Jag har på senaste tiden haft svårt o sova, jag mår bra o så på dagarna men när jag väl ska gå och lägga mig är de som om alla känslorna kommer tillbaka o då brister jag ut i gråt. Jag bara ligger o skakar tills jag somnar av trötthet. Jag sover inte mer än 2-3 timmar per natt o jag vet att de inte håller i längden, jag har varit väldigt deprimerad innan  o har haft ett självskadebetende/självmordstankar  o just på kvällarna innan jag ska sova så kommer de suget tillbax. När jag väl vaknar på morgonen mår jag hur bra som helst o de är som ingenting har hänt förens jag ska gå och lägga mig igen då det kommer tillbax, vad kan de vara för jag skulle inte precis säga att jag är deprimerad eftersom jag mår bra på dagarna..
Ella

BUP svarar:
Hej,
På kvällen när man ska sova är det lätt att alla orostankar kommer ikapp. Man har inget skydd utan är utelämnad till till sin oro. På dagen är det så mycket som avleder, antagligen är du då upptagen av annat, träffar kompisar etc. Men i ensamhet på kvällen kan det vara svårt att skydda sig, och du berättar att du varit deprimerad tidigare och haft självmordstankar.
Suget kommer säger du, att skada sig kan ju också avleda ångest. Jag undrar om du haft någon att prata med om hur du mått tidigare? Det kan hjälpa att få berätta och förstå mer om varifrån det kommer.
Men att sova så lite som du gör dig också sårbar för oro.
Det finns lite knep att pröva. Att inte vara uppkopplad innan man lägger sig är ett vanligt råd. Att slippa jobbiga tankar kan man pröva olika saker för, Att läsa nånting man blir fångad av kan hjälpa för det tvingar en att koncentrera sig på nånting utanför en själv. Pröva det! Eller tänk på en film du sett t.ex , gå igenom hela handlingen noga. Det kräver också koncentration.
Så jag föreslår två saker:
Sök en samtalskontakt på Bup eller en ungdomsmottagning
Pröva olika sätt att ta kontroll över dina tankar just när du ska somna
Lycka till!