Rädd för att bo hemma
Hej jag är en 13 årig tjej som har upplevt och sett mer i livet ingen 13 åring ska behövt göra. Mina föräldrar skillde sig när jag var 7 . Mamma har en bipolär sjukdom , pappa har varken alkoholproblem eller någon psykisk sjukdom men beter sig som om att han hade det.jag bor knappt hos pappa pga pengar och bråk mellan föräldrar, Mammas nya kille skriker och blir arg Så fort jag gör något fel , jag är rädd jag vågar inte ens vara med honom själv  Ibland stannar jag hos kompisar lite extra länge pga att jag är rädd för att bara han ska vara hemma och inte mamma , jag både röker och dricker och överdoserar med medicinerna läkarna har skrivit ur för att kunna koppla bort omvärlden . I januari 2015 fick jag min första diagnos vilket innebar en djup deppression . I april 2015 blev jag för första gången inlagd på psyk för självmordstankar/försök och självskadebeteende men blev snabbt utskriven då jag gjorde allt för att bättra mig. jag fick mediciner och olika slags övningar för att få kontroll över mig själv. När jag mår dåligt Jag slår mig själv för att göra det mindre synligt. Mamma tror allt är lungt Jag vill verkligen inte se henne ledsen.  Men jag vill inte bo kvar hemma för jag är rädd vad ska jag göra?.
Räddtjej

BUP svarar:
Hej!
Det är hjärtskärande att läsa dina rader, hur du har det hemma. Du har helt rätt i att det som du har varit om ska inget barn uppleva. Jag förstår att dina föräldrar av olika skäl inte kan ge dig den omsorg och skydd du behöver och din mammas nya partner gör din situation hemma helt ohållbar.
Du är uppenbarligen en tjej med viljekraft och förmåga till självkontroll som gjorde att du visade en snabb förbättring när du var inlagd. Jag förstår också att du vill dölja ditt lidande inför din mamma som har en psykisk sjukdom. Men för att du ska få den hjälp du utan tvivel behöver måste du berätta om situationen hemma och hur dåligt du mår utav det.
Jag tänker först och främst att du redan haft kontakt med barnpsykiatrin. Jag vet inte om kontakten är avslutad eller pågår på en BUP-mottagning. Om du har en pågående kontakt är BUP skyldig att anmäla dina ohållbara hemförhållanden till socialtjänsten. Endast socialtjänsten har möjlighet - och skyldighet - till att eventuellt placera dig i ett annat hem eller hjälpa dig på annat sätt. Det viktigaste är att det kommer till deras kännedom att du är rädd att vara hemma och dina föräldrar i nuläget inte kan leva upp till sin föräldraroll, så som du beskriver det i ditt mejl.
Om du för närvarande inte har pågående kontakt på BUP är min fråga om din mamma kan hjälpa dig att ringa och återuppta kontakten för att du fortfarande mår så dåligt att du slår dig själv. Detta är en sorts självskadebeteende även om det inte lämnar synliga ärr efter sig! Jag kan också tänka mig att du inte vill ta mammas hjälp för att du inte vill belasta henne. Många barn som har psykiskt bräckliga föräldrar tänker så. Men glöm inte att även om din mamma är psykisk sårbar har hon sin skyldighet att hjälpa sin dotter, liksom din pappa har det!
Ett annat alternativ är att du själv ringer till den BUP mottagning du tidigare haft kontakt. Om du förklarar din situation med dina föräldrar och att du därför behöver förnyad kontakt finns det goda chanser att du blir emottagen själv.
Du kan också ta kontakt med Barnens rätt i samhället för att få vidare vägledning eller vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Det är uppenbart att du far illa hemma och då måste komma i kontakt med socialtjänsten. Om du kan tänka dig att du på egen hand ringer till socialtjänsten eller om det finns någon annan vuxen i din närhet - mor- eller farföräldrar eller annan släkting eller dina kompisars föräldrar - det går också bra att göra.
Du har det jättesvårt så som det är. Följ mina råd, även om det nu kräver att du tar en hel del ansvar för dig själv som är mer än rimligt för ett barn. Men tänk på att du absolut måste få en förändring i din situation och det finns hjälp att få.
Var rädd om dig