Äter som en häst men får ångest av det
Hej, jag vet inte vart jag ska börja men jag har ett behov av att skriva av mig. Jag vet inte vad som sker med mig jag är så oklar. Jag är 16 år och är 170 cm lång och väger XX.X kg. Tanken på vikten började förra sommaren, jag ville bli smalare, jag tyckte jag var tjock och det tycker jag även nu när jag tittar tillbaka i fotoarkivet. Jag tror jag vägde runt XX kg. Jag tycker att jag är smal nu men jag vill bli lite smalare, få smalare ben och plattare mage.
Inte nog med viktångesten har jag även familj problem. Jag gillar verkligen inte min pappa, det kan låta hemskt men jag gör verkligen inte det. Han har alltid favoriserat mina två äldre systrar framför mig och alltid gett mig all skäll för saker jag inte  gjort. Nu förtiden bryr jag mig inte om han skriker på mig jag orkar bara inte tjafsa emot. Jag börjar alltid gråta när jag kollar på filmer när förälders kommer hem efter att varit soldat i krig eller youtube klipp där pappan överaskar sina barn med hemkomst efter att varit borta i månader i krig. Jag gråter inte för att det är lyckligt eller sorgligt utan just då fattar jag att min pappa skulle aldrig göra sådär, krama mig sådär, eller längta efter mig sådär. Flera kvällar har jag gått in till mina föräldrar för att säga godnatt, och att jag älskar dem, mamma svarar alltid godnatt, desamma men pappa svarar inget utan all fokus är alltid på någon film på ipaden. En dag tvingade pappa mig att väga mig. När han såg resultatet på vågen hände det ofattbara han slog till mig i ansiktet tre gånger, sedan dess kommer jag aldrig älska honom igen. Mamma vet om allt och säger hela tiden "du får inte hata pappa, han gör allt för mig". Det ända han gör för mig är att köpa grejer, pengar köper ingen kärlek.
Jag äter nu som en häst för att gå upp i vikt men det ger mig lite ångest men jag äter också godis varje dag
hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver två olika problem och jag ska ta här ett i taget.
Först vill jag erkänna att jag är orolig för din upptagenhet med din vikt och utseende. Du verkar vara på väg in i ett regelrätt ätstörningsproblem. Det börjar ofta just så att man eventuellt är ganska nöjd med sin vikt och vill "bara" ha smalare ben eller armar eller plattare mage. Men man kan inte bara bli smalare i den ena eller andra kroppsdelen utan att hela kroppen följer med. Och nu äter du "som en häst" - gör du det för att din pappa blev så arg att han slog till dig? Självklart leder det till viktuppgång som du är så rädd för och risken är att du då börjar svälta dig! Du hamnar alltså i en farlig spiral som med tiden blir svårare och svåra att bryta. Du måste alltså få hjälp med att stoppa denna process, innan det går för långt. Den ångest du får av ditt nuvarande matintag signalerar till dig att det du här har ett problem, så ta denna signal på allvar!
Det andra problem som på sätt och vis är mer smärtsamt för dig är att du inte känner att din pappa älskar dig lika mycket som han älskar dina systrar. Du känner att han bryr sig på fel sätt, att han köper saker istället för att visa ömhet och istället för att dig värme och uppmärksamhet. Ja, tyvärr kan det vara så att en förälder är orättvis mot ett av sina barn och prioriterar någon eller några andra i syskonskaran. Det är ännu mer smärtsamt om den andra föräldern (i ditt fall din mamma) inte ger dig känslomässigt stöd utan vill bara att du ska se det goda som din pappa ger dig oavsett dina känslomässiga behov.
Din pappas reaktion på din vikt är inte acceptabel. Jag kan tänka mig att han verkligen blev upprörd av en känsla av vanmakt att du är för smal och riskerar anorexi men det är ingen ursäkt för att slå dig. Jag tycker att ni har ett familjeproblem som bara familjen tillsammans kan lösa. Har ni talat ut någon gång om det? Har du berättat någon gång för dina föräldrar eller kanske för en av dem vad du känner och vad du saknar? Om inte så föreslår jag att du gör det vid ett tillfälle när ni inte är upprörda. Kanske säga till din mamma eller pappa att du vill ha ett allvarligt samtal med dem. Och berätta rakt uppochner dina känslor.
Men det är tänkbart att du har försökt och det har inte funkat. Relationsproblem i familjen kan man få hjälp med på socialtjänstens familjeavdelning. Men då måste alla berörda i familjen vara beredda på att ta hjälp med familjesamtal.
En annan möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun och diskuterar där både dina problem med din vikt och din situation i familjen.
I din ålder är det också möjligt att du på egen hand ringer till den BUP mottagning du tillhör (telefonnummer hittar du på vår hemsidan här). I så fall behöver du också vara uppriktig med båda delarna av dina problem.