Beslutsångest
Hej! Jag har på senaste tid märkt att jag har väldigt väldigt svårt att bestämma mig för saker. (Har alltid vart så men inte tänkt på det så mycket) Ska jag tex gå och handla glass, har jag inte bestämt mig innan så kommer jag till affären och ja det blir kaos. Det finns så mycket att välja på och jag kan inte bestämma mig, det blir jobbigt och stressat när alla redan valt och jag står där och inte kan välja. Eller om jag har två alternativ i slöjden, sprätta upp min filt och fixa så vadden ligger rätt eller låta den vara som den är. jag får sån otrolig ångest och vet inte vad jag ska göra, lixom för mina kompisar kan det vara ett as lätt beslut men jag får så svårt att välja. Det finns massa saker jag har svårt för att välja mellan och jag känner mig så stressad och får ångest. Får jag en fråga bara sådär om att stanna hemma eller åka iväg till stan blir det jätte jobbigt och det slutas oftast med att jag blir hemma och senare ångrar mig as mycket. Svårt att förklara hur jag känner men min fråga är då, kan jag ha bestlutsångest? Jag har adhd och läste att det kan vara vanligare för folk med adhd/add att ha beslutsångest, är det sant? Vore skit glad för svar för är verkligen as jobbigt.
Hej då :)
Tjejen med beslutsångest

BUP svarar:
Hej!
Beslutsångest är något som vi alla kan uppleva då och då. Det du beskriver är när beslutsångesten kommer så ofta och med sådan kraft att den blir ett problem. Det blir den när den hindrar en från att göra saker man gillar eller behöver göra. Det blir jättejobbigt!
Jag vet inte vad du har läst om ADHD och beslutsångest. Utan att veta exakt vilka svårigheter du upplever kopplade till ADHD, så tänker jag så här. ADHD handlar bland annat om att ha svårigheter att fokusera och att känna sig rastlös. Det gör att det kan vara extra kämpigt att komma igång med saker, att planera vad man ska göra och genomföra det. Det kan skapa både stress och osäkerhet. Personer med ADHD kan vara känsliga för stress och oro, men det är inget som säger att en person utan ADHD inte skulle kunna uppleva samma beslutsångest. Oro i sig gör ju nämligen också att vi får svårt att planera, blir osäkra och i värsta fall inte kan ta beslut som vi skulle må bra av.
Jag tror att det skulle vara bra för dig att berätta för de du har omkring dig om din beslutsångest. Berätta att du upplever att du missar roliga saker för att du har så svårt att bestämma dig. Det finns nämligen smarta knep som man kan ta till för att utmana ångesten och kunna ta beslut. Steg ett är att identifiera ångesten när den kommer. Klarar du det så kan du stanna upp och påminna dig om att det är beslutsångest på gång och att du behöver hålla dig lugn för att kunna tänka. För dig tror jag också att det kan vara bra om du får hjälp att förtydliga alternativen du väljer emellan, så att inte allt bara känns rörigt. Då är det enklare att ta ställning till vad som talar för eller emot. Målet är att du ska kunna hitta strategier att själv hantera beslutsångesten på sikt, men till en början tror jag att det är bra att du tar hjälp för att komma ur den onda cirkeln.
Om beslutsångesten blir för svår att hantera på egen hand tillsammans med de du har omkring dig så rekommenderar jag att du tar kontakt med den ungdomsmottagning eller BUP som finns där du bor.