Pappa kontrollerar mitt liv
Hej!
Jag har ett väldigt stort problem med min kontrollerande pappa. Han kontrollerar inte bara mig utan kontrollerade även sina dåvarande fruar, min och min brors mamma, han kontrollerade sina flickvänner och han är nu ihop med en som inte vet att han är såhär.
Han blir ofta arg om msn inte har samma åsikt som honom, han vill bestämma vilka kläder och vilken frisyr jag ska ha, han behandlar mig på ett sätt som han aldrig skulle acceptera, han blir ofta fruktansvärt arg över småsaker som att inte ha sagt hejdå eller glömt att ta ut soporna, han vill att jag ska hålla på med samma idrotter som han, han vill att jag snacka skit om min mamma och om invandrare eftersom han är rasist och vill att jag också ska vara det. Han pratar ofta om min vikt trots att jag inte är tjock och han kan aldrig säga att han har fel.
Han är också väldigt ytlig och vi pratar oftast bara om vädret och det går inte att ha en diskussion med honom.
Han har slagit sina tidigare fruar och flickvänner och man kan inte säga emot honom för då blir han arg.
Min mamma tycker att jag ska bo hos henne och det vill jag men jag är rädd för att han kommer att ta alla saker hamnar köpt och alla pengar han har sparat åt mig.
Vad ska ska jag göra? Ska jag flytta till min mamma och strunta i att han kommer att ta allt? Jag klarar snart inte mer och då kommer jag att ringa polisen eller spöa pappa.
Ingvar

BUP svarar:
Hej Ingvar och tack för ditt brev.
Det låter som hemförhållanden som ingen skall behöva stå ut med. Din pappa har ingen rätt att kontrollera dig på det sättet han gör. Du är ju snart vuxen och kan själv bestämma om en hel del saker. Särskilt när det gäller hur du vill vara klädd eller  vilken frisyr du skall ha.
Jag håller med din mamma, det låter som du borde bo hos henne i stället. Jag kan förstå att du blir orolig att han skall ta tillbaka saker du fått, men egentligen, med handen på hjärtat: är inte din själ viktigare än saker och pengar? För du säger ju själv att du är på bristningsgränsen nu, lyssna på det! Kanske är det så att din mamma inte har samma möjligheter att ge dig prylar och pengar, men hon har något att annat som jag tycker är mycket viktigare, nämligen trygghet och det är värt mycket. Inte sant?
Det låter inte bra att din pappa är så kritisk mot dig, vad gör det med din självkänsla, undrar jag? Att du eventuellt flyttar till din mamma behöver inte betyda att du inte kan ha en relation med din pappa, men det blir en tydlig markering för honom att du håller på att växa upp nu och värnar om dig själv och att han inte kan hålla på som han gör längre. Jag tycker det låter som han behöver hjälp med att hantera sin ilska och sitt kritiska beteende. Men det är inte ditt ansvar, utan hans eget.
Har du och din pappa någonsin talat om att du kanske hellre skulle bo hos din mamma?  I så fall, hur reagerade han då? Om det inte är läge alls att resonera med honom så behöver andra vuxna göra det åt dig. T ex din mamma. Hon kan få hjälp med detta från socialtjänsten.
Jag tycker det är bra att du tänker på dig själv och ditt eget mående. Ingen skall behöva stå ut med att bli kränkt eller hånad, eller leva i en våldsam miljö.
Om du känner att du behöver prata mer om detta är du välkommen att ringa oss på BUP, eller varför inte chatta med någon vuxen på BRIS?
Var rädd om dig!