Det ska väl inte va så här?
Hej
Vet inte hur jag ska börja, så jag hoppar rakt in istället.
Jag vill ta livet av mig. Det är det ända jag tänker på. Jag kämpar varje dag för att inte ta livet av mig, all min energi tar slut på grund av det här, jag blir så otroligt trött, jag orkar inte mer.
Varje kväll gråter jag mig till söms, Det ska väll inte va såhär? Känns inte som att jag passar in här.
går hos bup, men kan inte prata med hen. Hen hjälper inte.
Jag orkar verkligen inte mer. Antagligen är detta det sista jag skriver, för jag klarar inte mer.
Vem ska jag ta hjälp av? vem ska jag ringa? ska man ringa sjukhus? jag förstår inte. Älskar min familj å släkt, men man kan inte leva för någon annans skull.
Tjej

BUP svarar:
Hej!
Du är inne i en otroligt tung period just nu och då är det lätt att allt känns hopplöst. Det är samtidigt nu det är som viktigast att påminna om att det inte alltid kommer att vara så här tungt. Det är nu du måste orka kämpa lite till. Du orkar. Det kommer att komma enklare perioder, när du kan få återhämtning och kommer att må bättre.
Självmord är inte en utväg. Det finns mer hjälp att få. Att vara ensam med såna här tankar är för svårt. Du har helt rätt i att du ska ta mer hjälp. Du ska inte behöva ha det så här tungt på egen hand.
Finns det någon runt omkring dig som vet något om hur du mår? Att ha självmordstankar är allvarligt och ett första steg är att ta hjälp av andra. Tillsammans kan man problemlösa bättre, få hjälp med professionella kontakter när det behövs och få tiden att gå när det är som allra tyngst.
Du skriver att du har en kontakt på BUP som du tycker det är svårt att prata med. Det är synd för på BUP är vi vana vid att hjälpa till med självmordstankar. Jag vet inte vad det är som gör att det känns svårt att prata med just din behandlare, så kan det naturligtvis vara. Om ni ska ses så kan ett sätt bara vara att rakt upp och ner berätta att du har självmordstankar, precis som du gjorde i detta mejl. Om du vågar säga det så kan behandlaren ta det från där. På en BUP-mottagning kan man också få hjälp akut, prata med en annan behandlare om det behövs. Ring till din mottagning och berätta hur dåligt du mår!
Självmordstankar förtjänar alltid att tas på stort allvar. Att berätta för någon som lyssnar gör ofta att det känns lättare. Man behöver hjälp av någon som kan lyssna och som kan hjälpa till att se situationen ur andra synvinklar. Om man inte vill prata med någon närstående kan det vara en bra början att tala med någon i en telefonjour. Där finns någon som lyssnar och som kan ge råd och stöd i hur man ska komma vidare och vart man kan vända sig. Till en telefonjour kan man ringa anonymt. Här är två exempel på telefonlinjer:
- På Självmordsupplysningen kan man under perioden 18 juni -17 augusti chatta på tisdagar och torsdagar kl. 19-22. De erbjuder då stöd och vägledning.
- Till BRIS kan du ringa på telefonnummer 116 111. Denna vecka (vecka 28) har de öppet måndag till fredag kl 10-21.
Genom att ta mer hjälp tar du det första steget mot att börja må bättre -gör det på en gång!