Kan jag få en lägenhet av soc?
Hej, jag mår dåligt hemma, min mamma lider av en slags mental störning.. Jag klarar inte av att bo hemma längre men vet inte vad jag ska göra.. Vet att det finns ett sätt att få lägenhet av soc men min mamma är inte diagnoserad eller något och vet inte om dom skulle förstå hur dåligt jag faktiskt mår.. Något tips om hur jag kan göra för att få tag på en sån lägenhet?
16årig stockholmare

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det vanligaste, som jag känner till, är att socialtjänsten i första hand försöker hjälpa familjer att fungera och leva tillsammans där de bor. Det låter ju som din mamma också kan behöva hjälp. Det kan finnas möjligheter att som ung få hjälp till eget boende av soc, men då först efter att man provat annat stöd i hemmet.
För att få reda på vilka behov du och din mamma har behöver socialtjänsten göra en utredning. Detta  brukar ta tre till fyra månader. För att göra en utredning måste socialtjänsten först få in en anmälan. Du kan själv ringa dem och förklara läget, eller prata med t ex skolkuratorn och hen kan då anmäla utifrån sin anmälningsplikt. Det betyder att hen är skyldig att anmäla till myndigheterna om hen får vetskap att ett barn far illa i sin hemmiljö, eller på annan plats.
Jag föreslår att du ställer din fråga direkt till Socialtjänsten. Du kan göra det online och förhoppningsvis får du ett bra, eller kanske till och med ett bättre svar direkt från dem.
Ha det fint.