Utskriven från BUP, men allt är bara piss!
Hej jag har gått till bup och kurator i 1 år drygt. Det har aldrig blivit bättre under samtalen snarare värre. Jag har haft problem med ( panikångest,självskadebiteende,ätstörningar,depression,ilska etc) men för en vecka sedan var det sista gången jag var hos bup, min skötare sa att jag inte behövde hjälp längre! Jag har låssats att jag har blivit bra. Mina föräldrar och alla andra tror jag mår SUPER bra nu! Men allt är bara piss. Jag har undrat på senaste tiden om jag är borderline ? Vart går man och kollar upp sånt ? Tacksam för svar. Varje gång jag skrivit till bup eller pratat med bup känns det som jag får ett otydligt svar tillbaka som  "förstår inte vad du menar med... Eller jag tror inte att din skötare skulle skriva ut dig om du var borderline ....
Tiffany M

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att den hjälp du fått på BUP inte varit tillräcklig, och att du fortfarande har många frågor och funderingar kring dig och hur du mår. Vi på BUP försöker verkligen göra vårt bästa för att förstå varje ungdom och försöker svara på frågor - men såklart så lyckas vi inte alltid.
Jag tänker att det du säger är viktigt och tydligt. Det som gör mig fundersam är hur det kommer sig att du låtsats att du blivit bra. Jag tänker att när man börjar komma upp i din ålder, så är det viktigt att man tar eget ansvar för hur man mår. Med det menar jag att det är bara du som vet hur du mår och att det är du som måste säga till om du mår dåligt och behöver hjälp. Också om den hjälp du får inte är tillräcklig.
Jag tänker att du kanske skulle behöva prata med dina föräldrar igen och säga som det är. Kanske skulle du behöva ta en vända till på BUP, för att få ställa de frågor du har. Skulle du kunna ta kontakt med din behandlare igen? Säga att du fortfarande mår ”piss” och säga att du har funderingar kring borderline och som du vill prata om?
Om det känns svårt, skulle du kunna visa dem det brev du just skrivit hit? Om du inte känner att du har förtroende för den behandlare du haft under det år du gått på BUP, så tycker jag att du ska be om att få byta. Såklart så kan detta vara jättesvårt att säga själv… men kanske dina föräldrar kan hjälpa dig med det? (det förutsätter såklart att du pratar med dem först!)
Hursomhelst, så tycker jag inte att du ska tveka. Det är ingen som kommer att tacka dig för att du går runt och mår dåligt i smyg.
Så strunta i att du nyss avslutat på BUP. Ta hjälp! Prata med dina föräldrar! Prata med BUP igen! Nu!
Lycka till! :-)