Vill ha ångest
Jag blev diagnostiserad med social fobi för ett par år sedan och har gått på kbt som hjälpte lite, men jag hade fortfarande ångest både i och utanför sociala situationer och kände mig nedstämd. I början av året fick jag medicin mot ångest och nu har jag knappt ångest alls. Det konstiga är att jg vill ha ångest, och jag förstår inte varför. Det känns egentligen inte bra, men jag vill ha den där bollen av oro i bröstkorgen och svårt att andas och hjärtklappning. Har googlat för att se om det finns folk som känner samma sak, men hittar bara folk som vill bli av med sin ångest. Vad är det för fel på mig?
E

BUP svarar:
Hej E!
Jag kan inte svara på huruvida många andra upplever liknande som du gör. Men jag tycker inte att det låter otroligt och skulle inte säga att det är något fel på dig. Jag tänker däremot att det är viktigt att ta din fråga på allvar och försöka förstå mer om hur du tänker och känner.
Ångest är ju en jobbig känsla att uppleva och något du gått i behandling för att minska. Det är väl det du upplever som konstigt och paradoxalt nu när du funderar över om du faktiskt skulle vilja ha tillbaka den upplevelsen. Det är den där önskan om att ha ångest, som blir förbryllande. Den skulle vara bra att förstå lite mer om.
Du skriver att du sedan en tid medicinerar mot ångest och att du numera knappt känner ångest alls. Som jag förstår det började du med medicinen efter att ha gått i samtalsbehandling för social fobi. Jag vet inte vad det är för medicin du tar, om du ens tar den längre. Om du fortfarande tar den, hur tror du att det skulle vara om du inte längre tog den? Missförstå mig inte, jag råder dig inte att på egen hand sluta med medicinen. Utan jag tror endast att det kan vara viktigt att fundera över om du vill fortsätta med medicinen, vad som är bra med den och hur du i så fall kan hantera vad som kan beskrivas som en saknad efter de kroppsliga reaktionerna på ångest. Det är viktiga frågor att ta upp med den läkare som ansvarar för din medicinbehandling. Om det är så att din medicin skrivs ut från BUP brukar man även ha möjlighet att återknyta med tidigare samtalskontakt om det är så att det skulle vara bra för att försöka förstå mer.
Vad tror du, kan din saknad av ångesten, om vi kan kalla det det, handla mer om att det inte blivit riktigt som du tänkt när ångesten försvann? Många upplever att förhoppningarna varit så stora på hur livet ska bli när man slipper stark ångest, att det blir jobbigt på nya sätt när förhoppningarna inte helt infrias. Det skulle kunna vara ett annat sätt att se på din saknad av ångesten. Då kan det vara bra att fundera mer kring det här med identitet och förhoppningar om livet. Du är värd att må bra och att åter uppleva stark och återkommande ångest tror jag inte löser något.
Okej, hoppas att mina reflektioner på ditt brev kan sätta igång lite nya funderingar hos dig som kan leda dig framåt. För att sammanfatta så tror jag att det vore bra om du tog upp dina funderingar med din läkare utan att behöva skämmas för att du är på något sätt konstig, utan för att det är en viktig aspekt av din behandling för att du ska kunna må bra.