Hur stöttar man någon att komma ur en depression?
Min kompis är enormt deppig i perioder utan att själv veta varför. Har funnits anledningar tidigare och personen har självskadat sig och försökt ta självmord. Nu fortsätter deppigheten och självskadningen och även självmordsförsök trots att personen inte har någonting att vara deppig över. Diagnos? eller hur stöttar man någon att komma ur en sådan deppression?
Stödpelare

BUP svarar:
Till att börja med vill jag ge dig cred för att du skriver hit! Vad skönt för din kompis att ha en kompis som du, som engagerar dig och bryr dig!
Du skriver att din kompis i nuläget mår mycket dåligt, men inte har något att vara deppig över. En depression, självmordstankar, självskadebeteende kan ha många olika orsaker. Som kompis har man i de allra flesta fall inte inblick och förståelse för hela bilden.
Det kan vara tufft att, som i ditt fall, stå bredvid och se sin kompis må dåligt och göra dumma eller farliga saker. Men jag tänker samtidigt att det inte är ditt ansvar som kompis att hjälpa någon ur en depression. Det är ofta en ganska svårt att hjälpa någon att ändra en situation som den du beskriver. Det krävs i de allra flesta fall professionell hjälp.
Det bästa du kan göra är att försöka att få din kompis att prata med någon vuxen och att söka hjälp. Kan du peppa henom att prata med sina föräldrar (eller annan vuxen) om sitt tillstånd? Om inte det är möjligt, så brukar skolkuratorn eller Ungdomsmottagningens kurator kunna hjälpa till.
Ibland kan man tycka att det är svårt och läskigt att gå dit och prata själv och då kanske ni kan gå dit tillsammans
Hoppas mitt svar blev till hjälp för dig!
Lycka till!