Får man jobba inom psykiatrin om man haft självskadebeteende?
Hej! Jag har sedan jag var 12/13 år känt mig väldigt nedstämd och ångestfylld. Jag har gått hos BUP sen jag var 13 år och har hittills fått diagnoserna PTSD, OCD, depression, social fobi (och en ätstörningsdiagnos som eventuellt kommer snart). Jag har varit inlagd på BUP's slutenvård två gånger sammanlagt förra året pga för hög självmordsrisk. Jag har sen flera år tillbaka kommit fram till att min dröm är att få jobba inom psykiatrin i framtiden och hjälpa barn och ungdomar med liknande problematik som jag har nu. Idag berättade någon för mig att om man har haft en bakgrund med självskadebeteende osv så får man inte lov att jobba inom psykvården. Stämmer detta? Det här har varit den enda anledningen till att jag ens fortsätter kämpa, alltså att få jobba inom psykiatrin och hjälpa folk. Om jag nu i framtiden inte kommer få göra detta pga min sjukdomshistoria så vet jag inte alls vad jag ska göra av mitt liv istället. Så ja, min fråga är ifall detta som den personen sa stämmer? Tack på förhand!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Nej, det finns ingen regel som säger att man inte får arbeta inom psykiatri om man haft en bakgrund med självskadebeteende. Det finns många som arbetar inom psykiatri som själva har erfarenhet av psykisk sjukdom eller/och svåra uppväxtförhållanden.
Det jag tänker är viktigt är att man, så att säga, kommit ut på andra sidan och haft tillfälle att gå igenom de erfarenheter man haft och hur de påverkat ens liv och syn på sig själv och andra.
Att göra det är i och för sig viktigt även om man inte haft så stora svårigheter, därför att det annars är lätt att inte riktigt kunna skilja på egna och andras behov.
Vill också säga att du verkligen verkar gå igenom en svår tid och ändå verkar ha styrka att vilja använda dina erfarenheter till att så småningom kunna hjälpa andra. Det är värt all respekt och jag önskar dig verkligen all lycka i din kamp.