Kan man fråga BUP om sömntabletter?
Hej! Jag har haft sömnproblem och haft dag hela mitt liv pga min adhd diagnos! Jag fick diagnosen i somras så nu fick vi ju en förklaring på varför jag har sömnproblem. Det har blivit mycket bättre nu men jag har än stora problem och har tur om jag lyckas somna efter 1,5 timme och i höstas var vi på kontroll i BUP för att kolla hur det gått med medicinen som jag fick börja ta och om jag skulle fortsätta osv. Och då tänkte vi prata om sömntabletter så jag kan somna bättre men vi glömde och min fråga är då: Kan man fråga BUP om sömntabletter och om dom inte kan hjälpa, vart går man då? och kan man få det om man har adhd? Och vad måste man göra för att få sömntabletter?
Väldigt tacksam för svar, ha en bra dag :)
Sömniga tjejen

BUP svarar:
Hej Sömniga tjejen och tack för din fråga.
Jag har länkat till en artikel nedan som jag hoppas kan vara till hjälp för dig. Jag tror att innan en läkare skriver ut sömnmedicin till en ung person så behövs det göras en noggrann kartläggning av hur dina sömnvanor ser ut. Mycket kan man faktiskt göra själv för att sova bättre.
Men du kan absolut ta upp frågan med BUP nästa gång ni ses. Om det dröjer länge så kan du eller någon förälder ringa och berätta att du har det väldigt svårt med sömnen. På en del BUP-mottagningar kan man få särskild behandling för sina sömnproblem.
Jag skickar också med en länk från UMO´s hemsida som jag tycker är väldigt bra.
Lycka till och var inte rädd för att ta upp denna fråga. Sömnproblem är vanliga och det går att få hjälp.