Jobbigt att träffa ny psykolog
Jag är så extremt avundsjuk och jag har blivit diagnoserad med tvångstankar när jag gick på bup för ett år sedan. Jag har pojkvän och så fort han gör en litan sak/tex inte svarar på sms så blir jag jätte ledsen och börjar tänka att han gör något bakom min rygg.
Det tar död på mig för jag vill inte vara så, det måste vara jätte jobbigt för honom att hela tiden göra att han gör fel men jag vet inte vad jag ska göra. Tvångstankarna tar över mitt liv. ''Är han otrogen nu?'' ''Han har inte svarat på 5minuter så nu tänker han lämna mig''
Min pappa lämnade mig när jag var liten och mina tidigare förhållanden har inte varit destruktiva. Jag kan inte lita på någon. Men jag borde lita på den här killen!
Nu har han åkt på klassresa och varje gång han säger att han tex är ute och går eller sånt så får jag panikångest och jag har självskadat för att ångesten aldrig försvann. Jag mår extremt dåligt och bup säger att jag ska söka till en annan mottagning för att jag precis fyllt 17. Men det skulle vara extremt jobbigt för mig att träffa en ny psykolog.
C

BUP svarar:
Hej C!
Tack för ditt brev. Jag tycker du är klok och insiktsfull som vill få hjälp med något som uppenbarligen plågar dig väldigt mycket.
Jag blir uppriktigt sagt förvånad över att BUP säger att du ska söka hjälp på en annan mottagning. Om du är nyss fyllda 17 år så är det ju långt kvar innan du är "för gammal" för BUP. Hade du varit väldigt nära 18 år så hade jag kunnat förstå, men det du fick höra låter konstigt.
Om jag tolkar ditt brev rätt så fick du hjälp av psykolog för ett år sedan och det känns helt rimligt att du åter tar kontakt med hen då du igen har det tufft.
Jag tycker du ska ringa upp din BUP-mottagning och be dem förklara orsaken till att de hänvisar dig till annat ställe. Det låter som svaret var otydligt för dig. Det minsta man kan begära är att de ska hjälpa dig till en ny kontakt om det nu är så att de inte har möjlighet att träffa dig, av nån anledning.
Jag förstår att det kan kännas svårt att börja om på nytt med en ny psykolog, särskilt som du redan kämpar med starka känslor av övergivenhet. Även om det skulle bli så att du måste träffa någon ny och att det är jobbigt, så vill jag ändå försöka peppa dig att inte ge upp. Din nya behandlare kan titta i din journal och på så sätt få lite vetskap om vad dina bekymmer handlar om. På så sätt har hen ju lite inblick i ditt förflutna och kan lättare få förståelse för vad du behöver hjälp med.
Ge inte upp, det är klart att du ska få hjälp.
Var rädd om dig!