Blir jag flyttad till fosterfamilj?
Hej jag är en kille på 14 år som tidigare i veckan blev tagen för knivhot. Jag ångrar det sjukt mycket med gjorde det pga att en kille hade skrivit rykten om min tjejkompis på instagram. Jag har problem med ilska och jag hade en kniv och drog den och inväntar nu SOS samtal.
Det som gör mig rädd är att jag blev tagen för cigaretter tidigare idag och jag är jätte rädd att SOS kommer tycka att jag inte får bo kvar i min familj längre. Jag har haft problem och ångest innan och har även blivit tagen för snattning tidigare och är sjukt rädd om vad som kommer hända.
kommer jag bli flyttad till en fosterfamilj? Mina föreldrar är inte dåliga det är bara jag som har gått in på fel banor men tänker sluta. Jag har aldrig hållet på med något drog Relaterat eller annat mer än det som är listat och undrar vilka konsekvenser det kan få och hur jag kan sluta göra olagliga saker och tänka innan jag agerar.
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Du skriver ett fint och ärligt mejl till oss, där du visar att du är klok och insiktsfull kille som vill ta ansvar även för sina misstag och felsteg. Det är stort, ska du veta!
Nej, du behöver inte vara rädd för att du blir flyttad till fosterfamilj, det är det allra sista utvägen man väljer om föräldrarna inte förmår att ta hand om sitt barn. Det låter inte så på långa vägar i ditt fall.
Ja, nog blir det nu så att ni kommer att ha familjesamtal på socialtjänsten och de kanske även talar med dig enskilt.
Jag vill inte bagatellisera varken att du har kniv på dig som du bara kan dra fram i hastigt mod eller tidigare felsteg med snatteri. Men om du visar samma ärlighet och ånger som du gör i ditt mejl till oss, så kommer du få hjälp med att hamna på rätt köl.
Jag tycker att du öppet ska ta upp att du har problem med din ångest och impulshandlingar.
Ni kan undersöka vilken hjälp socialtjänsten (eller någon annan) kan erbjuda dig får att att du ska träna på att tänka först och agera sedan.
Lycka till!