Vill heta något fint
Hej jag heter anonym och jag vill ha hjälp. Jag vet inte hur gammal jag är, jag vet inte ens vad jag heter. Jag är adopterad och mina föräldrar vägra berätta mitt vanliga namn. Dom kallar mig för "XXX" men jag vill inte heta XXX, jag vill heta nåt fint. Jag tror att jag kan hamna illa ute pga. mitt fula namn. Hjälp mig pls.
"XXX"

BUP svarar:
Hej!
Det är klart att du vill ha ett namn som du trivs med. Ett namn är ju inte bara ett namn utan handlar om vem man är och känner sig som. Jag hör att du har många funderingar kring detta. Många av de funderingarna delar du med andra adopterade barn. Det är inte konstigt att fundera över var man kommer ifrån, särskilt om det är osäkert kring vilket datum man är född, ens namn och liknande. Det är viktiga saker! Det är olika hur man mår när man tänker på de här sakerna. Utifrån det du skriver låter det alldeles för jobbigt att du ska må så här dåligt utan att prata med någon. Vet dina föräldrar om hur du mår av att ha alla de här funderingarna?
Ibland förstår inte föräldrar hur deras barn har det, utan de behöver att barnet berättar något för att de ska förstå bättre. Ibland kan det kännas skönt att prata med någon annan än en förälder. Kanske en kompis förälder eller någon vuxen på skolan. Känner du någon vuxen som du känner att du skulle kunna berätta lite mer för? På varje skola arbetar vuxna som finns för att hjälpa barn med hur de mår, det brukar vara en skolkurator eller skolsköterska. Kolla med dina föräldrar eller en lärare hur det är på din skola!
Många barn tycker att det är skönt att kunna vara anonym när man får hjälp. Om du vill fortsätta att berätta om hur du mår och de funderingar du har så kan BRIS vara bra. Dit kan man både mejla och ringa, och även chatta. Där jobbar vuxna som är vana vid att lyssna på barn och hjälpa till.
Jag tror att det är viktigt att dina föräldrar förstår hur du känner. Ett förslag är att du visar dem det här brevet och svaret från BUP så att de får veta mer om hur du tänker och känner!
(Jag har raderat ditt namn för att undgå att du blir igenkänd/Redaktören)