Vågar inte prata med någon
Jag har fått deppression och generell ångest. Det känns som att jag inte kan få hjälp någonstans eftersom folk inte förstår mina problem. Jag har skärt mig men lyckats sluta. Det ändå problemet är att jag vet inte vem jag ska vända mig till och jag vågar inte prata med någon heller, jag är rädd att kuratorn kommer tala om för mina föräldrar.. Jag vågar inte prata med kuratorn. Kommer kuratorn att säga till mina föräldrar om att jag mår dåligt och så vidare..?
Jag gråter för att jag inte vet vad jag ska göra..
Dessutom är jag mobbad i skolan..
Så min fråga är: Kommer kuratorn att tala om för mina föräldrar att jag har skärt mig? BEHÖVER HJÄLP!
Magda

BUP svarar:
Hej Magda!
Jag vill först säga att det är otroligt bra gjort av dig att du på egen hand kunde sluta skära dig! Det visar att du har en viljestyrka och också en insiktsförmåga att kunna se att självskadebeteende inte leder till något positivt och inte är lösning på någonting alls. Allt det här är redan en bekräftelse på att du kommer att kunna ta itu med dina problem även om du behöver hjälp på vägen.
Du skriver att du har depression och generell ångest. Dessa är allvarliga diagnoser och jag vet inte vem den var som kom fram till dem. Många ungdomar tror att om man känner igen sig i olika symtom man hittar på nätet då har man dessa sjukdomar. Men så är det inte. Att sätta sådana diagnoser kräver en noggrann bedömning av en professionell person som kan väga in en rad olika faktorer i sin bedömning.
Men oavsett det så förstår jag att du mår dåligt och dina ord är uttryck för ditt lidande. Din tvekan att gå till kurator för du är rädd för att hen skulle informera dina föräldrar är också ett problem som många ungdomar tampas med. Och jag kan faktiskt inte lova dig att kuratorn inte kan komma till den bedömningen att dina föräldrar måste få veta för att de ska kunna stödja och hjälpa dig. Att ge dig den omsorg du behöver är ju deras skyldighet. Jag vet att du inte tror på att det vore bra, du är kanske till och med rädd för att de skulle försämra för dig. Ja, det kan också vara så i ditt fall.
Generellt vill jag säga att många ungdomar underskattar sina föräldrars vilja och förmåga att hjälpa sina barn. Vettiga samtal med familjen kan oftast vara den bästa vägen att gå.
Men om du under inga omständigheter vill att dina föräldrar ska få veta något och du vill inte ens prova den vägen så måste du ändå få stöd och hjälp. I så fall rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Du kan också ta kontakt med tjejzonen.se där du anonymt kan chatta med någon och få råd och stöd.
Ge inte upp, det finns hjälp att få! Våga prova alla vägar!