Motstridiga känslor för mamma
Hej detta är inte direkt en fråga, men det är något jag mår extremt dåligt av. Jag har tvångstanken av att jag inte älskar min mamma, jag vet att jag älskar henne jätte mycket och hon är det bästa jag har. Jag vet inte vad jag ska göra
elias

BUP svarar:
Hej Elias!
Jag förstår helt och fullt hur förvirrande det är för dig att gå runt med tanken att du inte älskar din mamma fast du i vekligheten gör det i alla högsta grad. Tro mig, det händer oss alla att vi har motstridiga känslor för någon och det känns alltid märkligt, konstigt, ja, just förvirrande. Det är så att vi inte så sällan brottas med sammansatta och dubbla känslor men det kan vara ännu konstigare för dig för det gäller din mamma och mamma har ju en alldeles speciell roll i vårt liv.
Ändå vill jag säga att jag inte tror att det är någon ”tvångstanke” hos dig.
Utifrån min erfarenhet med ungdomar tror jag snarare att du är inne i en utvecklingsfas när relationen till föräldrarna håller på att förändras. I denna process vill man inte sällan ta ett steg tillbaka från dem och vill känna sig mer självständig och oberoende. Det kan hända att denna process ”bedrar känslorna” och upplevs som att man inte längre står nära varandra och man upplever en tidigare okänd ”känslokyla”.  Det kan vara så att just för att man haft en innerlig och kärleksfull relation till en förälder eller till båda två upplevs frigörelseprocessen som smärtsamt distansskapande. Detta i sin tur kan ge dig känslan av att du inte älskar din mamma längre fast du bara håller på att utveckla en annan sorts relation till henne med en ny sort känslomässig färg.
Jag tycker att du skulle må bra av om du kunde ta upp dina funderingar med din mamma.  Du kan använda dig av dem tankar jag har skrift här. Jag tror att din mamma kommer att kunna förstå dig. Ett annat tips är chatta med någon på killfrågor.se   Jag tror du kommer att få bekräftelse på vad jag säger.