Har tappat ungefär allt
Hej BUP. Jag har tappat kontrollen över min skolgång, jag har börjat varit med kriminella personer och jag har tappat ungefär allt, min mamma blir arg på mig för ingenting, jag slår sönder saker när jag är allt, datorer, busskurer, telefonen, mig själv. Det har gått för långt nu tycker jag.. Jag går själv på SOC och BUP men det har inte hjälpt mig. Jag började gå på sånt här i Oktober 2014. KAN NÅN HJÄLPA MIG!?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Först och främst vill jag ge dig en massa cred för att du skriver till oss! Du berättar så tydligt att du är olycklig över hur ditt liv ser ut i dag och vill ha en förändring. Jag tycker du är imponerande och modig som vill ta tag i denna besvärliga situation.
Jag blir verkligen bekymrad när jag hör att du mår så dåligt och att du umgås med kriminella personer. Det du berättar om bråken med mamma, att du slår sönder saker och till och med dig själv ser jag som ett väldigt kraftfullt rop på hjälp. Jag skulle önska att de vuxna runt omkring dig förstod det.
Jag känner inte dig, men jag vet tyvärr att det är ganska vanligt att den som ropar på hjälp på det sätt som du gör, blir missförstådd. Det blir så lätt att man mest pratar om allt "skit" som den unge ställer till med. Så i stället för att få hjälp, tröst och stöd, så får man skäll. Känner du igen dig?
Jag tänker be dig göra något som jag tror kan vara hjälpsamt. Jag tycker du ska titta på det du skrivit i ditt brev och använda dig av det i kontakten med BUP och Soc.
Om du tydligt kan beskriva att du önskar att få hjälp med:
- Din skolgång (för den har du tappat kontrollen över).
- Att sluta vara med kriminella personer. (För det får dig att må dåligt och kanske göra saker du egentligen inte vill).
- Att få en bättre relation med din mamma. (För du vill nog inte bråka med henne, eller att hon ska vara arg på dig?)
- Att slå sönder saker (för det mår man ju inte bra av i längden, det är dessutom inte kul när datorn går sönder).
Jag tror att det blir mycket lättare att ge dig den hjälp du så väl behöver om du kan uttrycka det som behov (av hjälp), om du förstår hur jag menar.
Det kanske känns både läskigt och svårt att göra det, men om du skriver ner på ett papper så tydligt du bara kan så blir det mycket mindre risk för missförstånd.
Det är något av det svåraste som finns att be om hjälp, men du har nu tagit ett jättestort steg genom att skriva hit. Kanske blir nästa steg lite lättare, särskilt om du har med dig din "stödanteckning"?
Om du skulle vilja chatta med någon om hur du bäst går till väga för att få den hjälp som du förtjänar så vill jag rekommendera dig att chatta på antingen Killfrågor eller BRIS. Du behöver inte berätta vem du är om du inte vill det.
Jag vill skicka dig massor av pepp och stöd, vänta inte med att ta nästa steg mot ett liv med mindre oro.
Var rädd om dig!