Kan inte sova på nätterna
Jag är en tjej på 11 år och ska snart fylla 12 i september. Mitt problem är att jag inte kan sova på nätterna, ända sen jag bar liten har min pappa kollat på skräckfilmer och när jag ska gå till vardagsrummet så kommer det alltid en läskig sen på filmen och då gråter jag otroligt mycket i sängen. När jag var liten dåvarande det nästan inga problem, bara att jag ibland vissa kvällar kom ner till mamma och pappa, när dom kolla på TV. Ny har dom skilt sig, och hos pappa får jag alltid sova hos honom, men hos mamma får jag det ibland. Jag är jätte nervös på kvällarna, men på dagarna i skolan övertygar jag mig om att jag ska sova själv, men när jag väl kommer hem och ska sova går det inte. Jag går också på toa var 4 gång på 15 min! Vad kan det bero på? (Jag har inte mens än så det är inte därför) Mina två yngre syskon har absolut inga problem att sova själv, den ena är 7 och den andra är 9. Och när dom sover hos mig funkar det ej. Vad ska jag göra?!😭😔
Nora Ivraeus

BUP svarar:
Hej!
Det är många barn som kan känna igen sig i det du beskriver. Hur jobbigt det är att oroa sig innan man somnat och hur mycket jobbiga tankar som kan snurra i huvudet.
Det är lätt att känna att man nog måste gå på toa hela tiden när man är nervös. Då kan det till och med kännas som att man faktiskt är kissnödig, fast man inte är det. Många vill kunna klara av att sova i egen säng, men samtidigt kan det kännas mycket lättare att somna om man får sova tillsammans med en förälder.
Jag vet inte hur länge det är sedan dina föräldrar skilde sig, men det blir ju en omställning från att bo på ett ställe till att bo på två. Många får svårt att sova i en sådan period.
Det kan handla om många olika saker. Man kan vara ledsen över att föräldrarna skilt sig och kanske orolig för hur föräldrarna har det. Man kan sakna den föräldern som man inte bor hos för tillfället. Det kan ta tid att vänja sig vid att sova på ett nytt ställe och att bara den ena föräldern är tillgänglig om det är något.
Alla sådana här saker kan spela in och kan göra att man får svårt att sova. Hur är det med de här sakerna för dig? Det kan bli enklare att sova när det gått lite mer tid och man har hunnit vänja sig vid allt det nya.
Jag tycker att du ska prata med din pappa om att du blir rädd av de filmer han kollar på. Skräckfilmer kan ju verkligen sätta igång de värsta fantasierna och det kan räcka med att höra den läskiga musiken för att bli rädd. Sådana filmer blir många barn och vuxna rädda av, så det behöver du inte känna dig ensam om att vara.
Jag tycker att din pappa ska undvika att se på sådana filmer när ni barn är hos honom. Och även om han slutar att kolla på dem, så tycker jag att ni ska prata om vad du sett och vad du blivit rädd för. Berätta även att det gör att du har svårt att somna.
Jag tycker att du ska prata med båda dina föräldrar om hur jobbigt det är för dig att somna, vad som fungerar bra och vad som är jobbigt. Tillsammans kan ni fundera över hur ni kan göra för att minska din rädsla och öka känslan av att vara lugn och trygg. Det finns även böcker som föräldrar kan läsa för att hjälpa sina barn att sova bättre.
Om du fortsätter att ha jättesvårt att sova och du och dina föräldrar tycker att ni har provat alla knep ni kan komma på, så tycker jag att dina föräldrar ska ta kontakt med en vårdcentral som kan mycket om oro och sömnproblem.
En sådan vårdcentral kan dina föräldrar hitta på Vårdguidens hemsida.