Vill sluta skära mig men det händer igen
I julas hade jag en panikattack och skar mig djupt. Asså genom alla hudlager ner till det gula djupt. Djävla tur att det inte var på handleden. Iallafall, efter det bestämde jag mig för att sluta. Jag började må bra och var glad på riktigt och skar mig inte alls på flera månader efter att ha mått skit i ett halvår. Jag vet inte när jag började må dåligt igen, eller om jag verkligen någonsin mådde bra egentligen, men för en månad sen skar jag mig igen och sen insåg jag att jag mått skit jättelänge utan att inse det. Är det vanligt? Känner mig så jävla dum som trodde att det bara kunde ta slut
Sofia
tjej 15
Sofia

BUP svarar:
Hej Sofia!
Det är ganska vanligt att skära sig när man mår dåligt. Det kan kännas som att smärtan inom en lindras just då. När man inte vet vad man ska ta sig till lättar det ibland i stunden, men som du också beskriver känns det oftast bara värre efteråt. Är det just under panikattacker som du skär dig? Du beskriver att det var i julas - har julen och familjen något med hur du mår att göra? I så fall kanske familjen också är del i att göra det möjligt för dig att må bättre.
Jag skulle önska dig att få hjälp med att reda ut vad det är som gör att du mår så dåligt. Det är oerhört starkt att du klarade att bestämma dig för att inte skära dig. Men känslorna kan komma och gå och det viktiga är ju inte bara att inte skära sig, utan att livet känns så pass bra att man inte behöver göra det.
Om det känns möjligt kan du ringa till BUP och få träffa någon, annars kanske skolkuratorn är en möjlig person. Det finns en organisation Shedo (shedo.se), som arbetar med stöd för att sluta skada sig.
Du ska inte behöva sitta själv med det här - och du är inte dum som hoppades att det skulle gå över!