Mår verkligen piss
Hej, vet inte vart jag ska vända mig eller Aa vill bara ha nåt svar på min fråga/frågor.
Det är så att jag sitter på ett behandlinghem nu och jag mår verkligen piss men personalen bryr sig inte det minsta, jag skär mig och dom fick reda på det har rakbladen framme i mitt rum dom kollar på dom men bryr sig inte o säger inget om det heller... Och så är det nästan alltid fullt med blod på mina lakan (skär) och alla ungdomar här tycker att det är skit stor brist i vårdnaden te x försökte överdosera på sömntabletter (hade sparat) iallafall så efter jag hade tagit dom kände jag mig verkligen skit hade svårt att andas, hjärtklappningarallt o svimma och allt dom sa va "vi avvaktar i några timmar" blev skit arg dagen efter för dom gjorde inte ett piss och det gör dom fortfarande inte, ingen i personalen har frågat om mitt mående. Och det är bara en sak av alla ca 20 sakerna som är ganska allvarliga som dom inte har brytt sig om. Det hjälper inte att prata soc eller IVO så vafan ska man göra?
M

BUP svarar:
Hej M!
Tack för ditt brev, jag blev verkligen berörd av det allt det svåra du berättar om.
Att vara på behandlingshem är ju svårt på många sätt. Att vara tillsammans med andra som mår dåligt kan ju kännas både bra och skittungt.
Jag vet inte hur det är för dig eller varför du är på behandlingshemmet. Men utifrån det du skriver, så tänker jag att det sker en massa saker runtomkring dig som du undrar kring och som sker utan att du har så mycket att säga till om. Det kan göra en både arg och ledsen.
Dessutom saknar du bekräftelse från personalen på att de bryr sig om dig och hur du har det. Det är inte ett dugg konstigt, bekräftelse behöver vi alla från de vi har runt oss.
En svår sak med att vara på behandlingshem tänker jag är att det sker så många saker omkring en, utan att man riktigt vet varför. Du verkar ha många sådana frågor kring varför personalen gör på ett visst sätt. Varför de inte pratar med dig om dina blodiga lakan till exempel.
På vissa ställen finns en tanke med att inte prata om självskada direkt när det hänt. Jag vet inte om det kan vara något sådant där du är, men det är viktigt att du vet vad som gäller där du är och varför.
Hur länge har du varit på det här behandlingshemmet? Har någon i personalen lärt känna dig lite grann eller hur är det? Jag råder dig att välja ut den du känner störst förtroende för och försök att i lugn och ro ta upp dina frågor kring varför personalen inte bryr sig att du skär dig. Förhoppningsvis kan du få veta lite mer. Att du känner att ingen bryr sig är ju hemskt!
Du verkar påläst kring vart man kan vända sig när man är missnöjd med vården. Både Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och socialtjänsten kan vara sådana ställen. Det låter på ditt mejl som att du känner dig uppgiven med att få hjälp därifrån. Är det för att du själv har försökt att få hjälp, eller är det andra som berättat om dåliga erfarenheter?
Ibland kan det vara värt att göra ett nytt försök, eller att försöka ta till sig av det som man fick veta förra gången. Det är inte så enkelt förstås, men värt ett försök.
Hoppas att du har fått ut något av detta svar, och att du får hjälp med de saker du mår dåligt av!