Jag vill inte tillbaka in i mörkret
jag har tidigare haft ett självskadebeteende men nu är det månader sedan jag skar mig. Jag är glad över att jag slutat och jag vill verkligen inte börja igen men jag saknar det ändå. Jag saknar det så otroligt mycket och det gör mig så rädd. Jag är rädd för att jag ska börja igen, rädd för att jag åter en gång ska må så dåligt som jag gjorde tidigare. Just nu kan jag egentligen inte se något dåligt med det men jag försöker hålla ut för att jag vet att jag imorgon eller om några dagar inte kommer tänka på det men just nu i denna stund så känns det som att det är värt det. Att det inte gör någonting om jag slänger bort de månaderna jag varit "ren" för att få skära mig igen, om det så bara skulle vara en gång. Jag förstår inte varför jag gör så här. Jag vill inte tillbaka. Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte tillbaka in i mörkret.
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag förstår att du har en besvärlig kamp med din lust att igen börja självskada dig. Jag tror att många skulle känna igen sig i din beskrivning. Att sluta självskada sig gör att man mår bättre men det löser oftast inte alla problem. Det fanns säkert en anledning till att du började självskada dig och de kan mer eller mindre finnas kvar. Kanske får du stark ångest igen som du får svårt stå ut med och då är det lätt att lusten att självskada återkommer?
Du skriver att du inte förstår varför det blir så här och det tror jag vore bra för dig att komma underfund med. Du skriver inte om du haft hjälp att sluta självskada dig eller om du varit helt ensam. Om du haft hjälp tycker jag att du ska ta kontakt med dem igen och diskutera med dem hur ni ska göra för att hjälpa dig.
Om du inte haft någon hjälp utan slutat självskada dig alldeles själv så är det starkt och imponerade – för det är ju svårt som du märker. Men i detta läge, som du beskriver, tycker jag att du ändå ska söka fortsatt hjälp och stöd. Det blir faktiskt mycket enklare och lättare om du har någon hjälpande samtalspartner.
Det finns flera alternativ. Du kan ta kontantakt med en ungdomsmottagning eller BUP. Om du vill vara anonym kan du chatta på Tjejzonen. Lycka till!