Min pappa hatar mig
Om min egen pappa hatar mig så mycket och ser fel i allt jag gör hur kan någon annan älska mig? Är det värt att fortsätta leva om allt du gör inte är tillräckligt?
Becca

BUP svarar:
Hej Becca!
Det är jättesorgligt att du upplever att din pappa hatar dig och hittar fel i allt du gör. Det mest grundläggande som förväntas av en förälder är att han/hon ger kärlek, är stödjande, stöttande och tröstande i svårare situationer och uppmuntrande i alla lägen. Att hela tiden bli kritiserad är oerhört svårt att bära och det skadar naturligtvis självförtroendet och självbilden.
Ja, om man inte får det som ett barn ska få av en förälder är det kanske det mest smärtsamma barnet kan uppleva. Men det betyder inte alls att man inte kan vara älskad av andra, faktiskt av många andra. Och det har definitivt ingenting att göra med att fortsätta att leva även om du är jätteledsen av att pappa aldrig bekräftar dig utan tvärtom, hittar bara fel hos dig.
Jag undrar hur det är med din mamma? Du skriver ingenting om henne och jag vet inte om hon finns med i ditt liv. Om hon finns med är nästa fråga om hur du kan hitta stöd och bekräftelse och huvudsakligen kärlek och trösts hos henne? Eller finns det någon annan vuxen i din närhet som ger dig uppskattning, mor- eller farförälder eller någon annan i släkten?
Jag vet hur svårt det är att tro på sig själv och tro på sina möjligheter när någon hela tiden kritiserar en - och speciellt när det är en pappa eller mamma som gör det.
Det är ändå så att hur viktiga föräldrarna än är finns det många andra som kan väga upp situationen för dig. Du måste vara stark nog för att kunna se även de som tycker om dig och ser dig så som du är- och inte bara det negativa.
Försök att öppna dina ögon för sådana personer i din närhet, i släkten, i skolan, bland vänner. Du kommer att uppleva att du uppskattas och fastna inte bara i din pappas negativa inställning till dig.
Det kommer antagligen att förbli en sorg för dig att du har en sådan pappa, men världen består inte enbart av honom!
Gå på en "upptäcktsresa" i din omgivning och du kommer att säkert hitta mycket att leva för!