Mitt hopp är slut
Vad ska jag göra om mitt hopp är slut.. jag skär mig och det ända jag tänker på är döden och det ända jag vill är att dö, för jag känner mig så ensam och jag känner mig helt tom och krossad det värsta är att hela jag skakar och är rädd för livet.. jag är helt vilsen och jag vet inte vad jag ska göra...😭😔🔫 vill inte gå t en kurator och mina föräldrar är skilda och dom vet inget fast jag skulle vilja berätta men vågar inte för jag vet hur dom skulle reagera och det skulle bara inte bli bra..
Alvaa

BUP svarar:
Hej Alvaa!
Det du beskriver förstår jag som att du går igenom en fruktansvärd kris där du är helt ensam och inte vet vad du ska ta dig till.
Jag vet inte hur du tänker att dina föräldrar skulle reagera om du berättade för någon av dem. Är det att du inte vill belasta dem eller är du orolig för att de skulle bli ledsna, arga, eller bara inte förstå?
Du känner ju dina föräldrar och tror inte att det skulle vara bra att berätta, men jag vill bara ta upp frågan. Ibland kan föräldrar vara annorlunda än man tror när de förstår att det är allvar.
Vare sig det har hänt något speciellt som du inte vet vad du ska ta dig till med, eller att det varit många saker som lett fram till att du känner att du inte klarar livet, så måste du släppa in någon annan människa. Du beskriver en sorg och vilsenhet som det bara inte går att bära helt själv.
Om du inte förmår sitta öga-mot-öga med någon så kanske du kan börja med att gå in på tjejzonen och chatta med andra. Du kan då vara helt anonym. Det är ett sätt att stoppa de tankar som bara blir dåliga och tillsammans med någon kunna dela och känna sig mindre ensam.
Kanske det finns andra med liknande erfarenheter som kan hjälpa dig att se utvägar som du nu inte ser. Ensam kan känslan av hopplöshet bara växa sig större. Och det är inte hopplöst om du kan förmå dig att ta hjälp!
Om dina tankar blir alltför tunga kan du vända dig till självmordsupplysningen.se. Även de har en chattsida där man kan vara anonym.
Du kan söka BUP akut  (vilken tid på dygnet som helst) om du blir akut rädd för dig själv och känner att du behöver träffa någon direkt.
Du kan kontakta vårdguiden 1177 för att få information om hur det fungerar där du bor.