Vet inte vad jag vill
Jag vet inte vad jag vill, jag vet inte om jag vill lägga min mörka bakgrund bakom mig och försöka prata om den så lite som möjligt för att så småningom glömma den och bara låta det vara ett mörkt kapitel i mitt liv, liksom att jag helt vänder blad och aldrig mer gå tillbaka och tänker på hur det var och aldrig prata om det häller. Eller om jag ska prata mycket om det och vara öppen med vad som hänt och hur jag mår och mådde, att jag pratar mycket om hur det är och känns och liksom vara stolt över mina ärr och inte vara rädd för att visa dom. Det är väldigt svårt att veta för mig och just nu är det massor som snurrar runt i mitt huvud!! SNÄLLA GE MIG ETT SVAR FÖR MINA TANKAR DÖDAR MIG!!
15 årig flicka

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det här är några tankar jag får om ditt dilemma. Jag tänker att du faktiskt vill båda sakerna. Både glömma och hålla hemligt, samtidigt som du också vill vara öppen och samtala om det. Jag tror det blir så svårt för dig just nu därför du vill göra antingen - eller.
Jag skulle tro att det skulle vara bra för dig att prata om de här olika sidorna du har i någon form av samtalskontakt som är privat - bara för dig. Då skulle du långsamt kunna pröva dig fram i lagom takt.
Sedan, när du känner dig mogen, kan du också (om du vill) prata med andra om det som nu är så svårt både att tänka på - men också att prata om.
Om detta är något du tror skulle kunna hjälpa dig, så tror jag en kontakt med en ungdomsmottagning skulle kunna hjälpa dig eller att chatta på Tjejzonen.
Som du skriver är det väldig svårt att veta.
En annan möjlighet är att du försiktigt prövar dig fram. Att du känner efter om du vill och kan prata med andra om delar av ditt mörka förflutna. Dessa minnen är en del av ditt värdefulla liv nu och inget jag tycker du ska försöka göra dig av vare sig du pratar med andra om det eller inte.