Känner mig otillräcklig, klarar inte det här själv!
Hej
Jag är en tjej som tränar extremt mycket och älskar det! Att gå och träna är verkligen en befrielse, jag kämpar på så gott jag kan i skolan men det går bara inte bra. Jag är helt klart sämst av dom jag känner till i min närhet! Kompisarna på skolan är väl bra men jag har aldrig haft en riktig vän som jag kan prata med om allt. Att vara i skolan är verkligen hemskt, jag hatar det verkligen. Och det går väldigt dåligt. Och under ett ganska långt tag har jag mått riktigt dåligt. Förra veckan var det så illa så jag tänkte bara på en utväg vilket har hänt tidigare. Det skulle vara skönt att bara avsluta allt. Jag har en stor del av mitt liv bara haft kompisar som är deprimerade och försökt ta sina liv men jag har alltid varit den glada, den som alltid har funnits där och räddat dom andra, har räddat andra 2 gånger och en annan lyckades tyvärr. Nu vill jag inte ens finnas längre. Känner mig otillräcklig hela tiden och att jag gör min familj som jag älskar mest av allt besvikna. Jag känner verkligen att jag inte kommer att klara det här själv. Borde jag söka hjälp eller gå till skolkuratorn eller något? Jag vill inte att någon ska veta något. Verkligen ingen.
anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev, vad bra att du skriver till oss.
När jag läser ditt brev slås jag över hur mycket du kämpar och att det verkar som att du håller det mesta av dina känslor och tankar inom dig själv. Att du gör det bidrar nog till att det blir så tungt för dig och att du mår sämre än du skulle behöva göra.
Det låter som att du har det väldigt tungt i skolan. Att du inte trivs där bidrar nog en hel del till både att du inte kan prestera som du vill, men förstås också till hur du mår. Kanske finns det något som skolan skulle kunna göra för att underlätta för dig - men då måste du ju berätta för dem.
Jag förstår att det kan vara svårt att berätta för andra hur det är, speciellt om det är så att du har eller har haft rollen att vara den glada. Du skriver att du inte vill att andra ska veta hur du mår, men det är inget fel i att må dåligt. Alla kan må dåligt någon gång i livet, då är det viktigt att få hjälp av andra.
Fundera på om det inte finns någon i din närhet som du kan prata med. Jag undrar om du kan berätta för din familj eftersom du verkar ha en bra relation till dem, vilket är en god grund att bygga på. Jag tror inte att de blir besvikna på dig utan snarare vill de nog hjälpa dig.
Om du ändå tycker att det är för svårt tycker jag att du kan vända dig till din skolkurator. Du har rätt att få hjälp och det är inget fel att behöva hjälp.
Lycka till och våga söka hjälp - den finns!